Jakmile se rozhodnete založit si eshop, čili internetový obchod a prodávat zboží nebo služby, stáváte se podnikatelem a je nutné vaší činnosti dát právní základ. Projdeme největší chyby začínajících podnikatelů v e-commerce a dozvíte se, jak založit a provozovat e-shop legálně.

Jaké jsou podmínky pro založení e-shopu?

Živnostenský list pro provoz e-shopu

První krok by měl směřovat na živnostenský úřad, kde si založte živnost volnou „Výroba, obchod a služby neuvedené v přílohách 1 až 3 živnostenského zákona“, oboru č. 48 „Velkoobchod a maloobchod“. Cena za založení volné živnosti je 1000 Kč. Výpis z živnostenského rejstříku vám úřad může zdarma poslat poštou na vaši adresu, a to zpravidla do 5 pracovních dnů.

Sociální a zdravotní pojišťovna a Finanční úřad a Úřad práce

Meziúřadová komunikace dnes probíhá relativně dobře, tedy jakmile provedete založení živnosti na živnostenském úřadě, ten automaticky oznamuje tuto skutečnost správě sociálního zabezpečení, úřadu práce, zdravotní pojišťovně i finančnímu úřadu.

Živnostenský úřad předtím provádí kontrolu, zdali jste jako přihlašovatel splnil všechny zákonné podmínky a následně může provést zápis do živnostenského rejstříku do 5 pracovních dnů ode dne ohlášení a vydá vám výpis. Z praxe můžeme vřele doporučit si cca po týdnu zajít na tyto úřady a ověřit si správné zaevidování. Stává se, že např. namísto vedlejší činnosti můžete být uvedeni jako OSVČ s hlavní podnikatelskou činností.

Bankovní účet podnikatele

Žádný právní předpis nezakládá povinnost zřídit si bankovní účet, nicméně z hlediska potřeby praxe je to více než potřebné. Z účetního hlediska nepoužívejte svůj osobní bankovní účet, založte si nový, kde budou evidovány jen a pouze pohyby peněz z vašeho podnikání. Trh nabízí celou řadu podnikatelských účtů, je ale třeba říci, že jsou zatíženy oproti osobním účtům poplatky. Bankovní účet, který vás vyjde na minimální počáteční náklady (založení a vedení zdarma) je např. FIO nebo mBank. Podívejte se však i na další nabídky ostatních bankovních domů, třeba vám bude vyhovovat jiný.

Doména a hosting

Registrace domény je de facto zabrání si názvu internetové adresy, pod kterou vás ostatní budou moci najít. Zde se pouze vyvarujte názvům, které by vás mohly dostat do sporného soudního sporu. Jedná se o názvy registrovaných ochranných známek.

Prodáváte-li luxusní šperky, neregistrujte si doménu, která obsahuje v názvu „swarovski“. Prodáváte-li náhradní díly pro automobily Škoda, vyvarujte se např. doméně „nahradni-dily-skoda.cz“.

Kromě sporů s ochranými známkami je rizikové také tzv. nekalosoutěžní chování. To znamená, neregistrujte si takovou doménu, která by mohla vyvolat klamavou reklamu, nebezpečí záměny či parazitování na pověsti jiného.

Jakékoli jiné kreativitě se meze nekladou. Vyberte si dobře zapamatovatelnou a důvěryhodnou doménu.

Většina českých registrátorů nabízí české domény na jeden rok za cca 200 Kč. Cenové rozdíly nejsou způsobené rozdílem kvality, avšak dalšími nabízenými službami, které ta která společnost nabízí.

Hosting je místo, kde budou váš eshop uložen v online světě (na online hard disku). Existují hostingy zdarma, kde jsou protislužbou reklamy přímo na vašich stránkách či placené hostingy lišící se jak cenově, tak kvalitou a množstvím poskytovaných služeb. V případě eshopu doporučujeme kvalitní řešení bez cizích reklam. Jedno z nejlevnějších hostingových řešení v České republice nabízí hosting Wedos. Zde můžete registrovat i domény.

Jak vytvořit e-shop

Můžete si nechat postavit e-shop na míru, najmout programátora a designera, kteří vám vzhled i administraci internetového obchodu vytvoří v řádu tisícovek korun (desetitisícovek v rozsáhlejším řešení). V tomto případě doporučujeme podložit vše smlouvou (např. smlouvou o dílo).

Druhou možností je pronájem e-shopu, kde platíte měsíční poplatky, které se pohybují řádově okolo 200 – 500 Kč za měsíc. Pronájem e-shopu je dobrou variantou i proto, že pokud se vaše podnikání neuchytí, neztratíte velké množství peněz. Vyzkoušet na 14 dní zdarma můžete tuto variantu pronájmu eshopu v ČR.

Někteří provozovatelé si chtějí eshop postavit svépomocí. Také to je varianta, avšak je třeba počítat s tím, že peníze tím ušetříte, avšak budete se muset naučit řadu nových věcí. Mnoho eshopů dnes vzniká na systému WordPress, který je zdarma a následně eshopaři instalují plugin Woocommerce, který má zdarma i placené verze dle požadavků a náročnosti e-shopového řešení.

Podívejte se na návod pro začátečníky, jak vytvořit eshop zdarma anebo za pár korun.

Podívejte se také, zda někdo e-shop neprodává. Můžete jej od něj koupit.

Obchodní podmínky pro e-shop

Každý internetový obchod musí splnit konkrétní informační povinnosti. Jedná se o právní povinnost každého e-shopu. V obchodních podmínkách, které upravují právní vztah mezi vámi a nakupujícím, by vždy mělo být uvedeno:

  1. Kontaktní údaje (jméno a příjmení, IČ, bydliště,…)
  2. Náklady na dodání zboží (poštovné, balné, přepravné)
  3. Způsob platby a dodání
  4. Poučení o právu na odstoupení od smlouvy do 14 dnů
  5. Náklady na použití komunikačních prostředků na dálku
  6. Doba, po kterou zůstává nabídka nebo cena v platnosti

Někdy máme tendenci zlehčovat znění zákona a považovat některé zákonné požadavky jako nepotřebný údaj. Doporučujeme jim však věnovat velkou pozornost, neboť je vaší povinností informovat zákazníky. V opačném případě vás čeká pokuta a Česká obchodní inspekce se rok od roku více zaměřuje na internetové obchody, které dostatečně neinformují a porušují své povinností.

Podívejte se do svých obchodních podmínek, máte tam uvedenou informaci o nákladech na použití komunikačních prostředků na dálku?

Toto může vypadat např. takto: „Náklady na použití komunikačních prostředků na dálku v souvislosti s uzavřením kupní smlouvy si kupující hradí sám.“

Menší eshopaři si zpracovávají obchodní podmínky sami, avšak jak jste viděli výše, tento postup se nevyplácí, neboť existuje velká řada detailů, které se lehce opomenou a inspirovat se od ostatních eshopů není nejlepším nápadem. České obchodní inspekce zveřejnila několik svých šetření.

Vzorové obchodní podmínky pro e-shop

vzor obchodní podmínky e-shopu
vzor obchodní podmínky e-shopu
  • V souladu s právními předpisy a ochranou spotřebitele (včetně tlačítkové novely).
  • Pečlivě zpracované s důrazem na zvýšenou ochranu prodávajícího (e-shopaře).
  • Získáte dokumenty: Všeobecné obchodní podmínky, Ochrana osobních údajů (GDPR a Cookies), Reklamační řád, Formulář pro uplatnění reklamace a Formulář pro odstoupení od smlouvy.
  • Dokumenty s komentáři pro snadné doplnění a přizpůsobení.
  • Vzory ke stažení ve formátu .docx.

VZOROVÉ OBCHODNÍ PODMÍNKY

Kontaktní údaje provozovatele

Povinné kontaktní údaje internetového obchodu jsou název obchodní firmy či jména a příjmení fyzické osoby, identifikační číslo, adresa sídla či bydliště fyzické osoby. Nesmíme zapomenout ani na údaj o zápisu v obchodním rejstříku nebo jiné obdobné evidenci, což je např. živnostenský rejstřík.

Úplně postačí větička:

„Zapsán v registru živnostenského úřadu magistrátu města X pod č.j.: Y.“

Máte ji tam? Mnoho provozovatelů e-shopu ji tam nemají a stávají se tak obětí namátkových kontrol a platí pokuty. Nebuďte zbytečně mezi nimi.

Uveďte také kontaktní adresu pro doručování, telefonní číslo a případně adresu pro doručování elektronické pošty (e-mail).

Podívejte se na povinně zveřejňované informace o provozovateli.

Ochrana osobních údajů a GDPR

Nově mají provozovatelé eshopu povinnost řádně upravit také ochranu osobních údajů dle GDPR pravidel. V opačném případě se vystavujete riziku pokuty ze strany Úřadu pro ochranu osobních údajů. V roce 2023 udělil ÚOOÚ dosud nejvyšší pokutu, a to 7,7 mil. Kč jednomu subjektu.

Ceny zboží

Zde jen poznamenáme, že z cen zboží musí jednoznačně vyplývat, zda jsou či nejsou vč. DPH (či jiných daní a poplatků).

Reklama a marketing

Internetový obchod máme založený, nyní před námi ale stojí velká výzva – přivést co nejvíce lidí na stránky e-shopu. Dávejte pozor při vkládání inzerce na obchodní podmínky stránek, opravdu je čtěte, mnohdy se můžete zavázat k plnění, které je pro vás velmi nevýhodné.

Mnoho podnikatelů začalo využívat pro inzerci Google Adwords či Facebook reklamu. Nevědělo ale, že tímto inzerováním se z nich automaticky stávání plátci DPH a tím ztratili desetitisíce korun. Pokud chcete inzerovat v Google Adwords či na Facebooku a nechcete se stát plátci DPH, najměte si pro tento marketing externího pracovníka / firmu.

Přemýšlíte o expanzi e-shopu na zahraničí trh? Pak nepřemýšlejte pouze marketingově, ale udělejte si průzkum právního prostředí a regulací. Mohou totiž způsobit vícenáklady či změnu marže a ovlivní tak konkurenceschopnost vašich produktů a služeb.

Sociální sítě

Reklama na sociálních sítích je u mnohých eshopů jedním z nejúčinějších prodejních technik. Vyžaduje sice určitou investici času i peněz, ale nutno přiznat, že trávíme stále více času na internetu a konkrétně na sociálních sítích jako je Facebook, Instagram anebo YouTube. Založení profilů na socialu by rozhodně mělo patřit k jedněm z prvních marketingových kroků každého provozovatele eshopu.

5/5 - hodnocení čtenářů