Tlačítková novela přináší nová pravidla pro e-shopy a internetové obchody a výrazně posiluje práva nakupujících (spotřebitele). Pokud jste provozovatelé e-shopu, je potřeba upravit nejen obchodní podmínky e-shopu, ale také zkontrolovat text na tlačítku „Koupit/Objednat“ a další vizuální prvky. Změny tlačítkové novely proběhly totiž i v rámci slev, slevových kuponů, recenzí, možnosti odstoupení od smlouvy a dalších častých situací.

Co je tlačítková novela

Tato změna zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku si klade za cíl zvýšit ochranu spotřebitele při nákupu. Jaké jsou konkrétní změny pro e-shopy, jaké nové povinnosti novela zavedla a jaký je dopad novely pro spotřebitele?

Tlačítkovou novelou nazýváme zákon č. 374/2022 Sb., kterým se mění zákon o ochraně spotřebitele a občanský zákoník.

Novela, která upravuje vztahy mezi internetovými obchody a koncovými spotřebiteli, je platná již od 07.12.2022, ale účinnost tlačítkové novely nastala až 6.1.2023. Pojďme se nyní podívat, jaké hlavní změny a novinky novela přinesla.

Účinnost tlačítkové novely nastala 6. ledna 2023 a upravuje vztahy mezi internetovými obchody a koncovými spotřebiteli. Pojďme se nyní podívat, jaké hlavní změny a novinky novela přinesla.

  • Informační povinnosti
  • Tlačítko
  • Slevy
  • Recenze
  • Obchodní podmínky
  • Odstoupení od smlouvy
  • Lhůta pro dodání zboží

Informační povinnosti pro online tržiště

Zákon o ochraně spotřebitele společně s občanským zákoníkem v novém znění má ambice provést zákazníka nakupováním zboží na internetu tak, aby tento proces byl pro spotřebitele co nejvíce transparentní. Internetové obchody tak mají povinnost přehledně informovat o veškerých potřebných informacích ohledně zboží i fungování e-shopu. Jde o základní popisy a vlastnosti zboží, způsoby a ceny dopravy zboží, možnosti odstoupení od smlouvy, informace o obchodníkovi, časy dodání zboží a podobně.

E-shopy musí viditelně informovat zákazníka také o tom, jakým způsobem jsou jednotlivé produkty na stránce řazeny. Proč je zrovna tato vrtačka na prvním místě v seznamu a tato až na posledním? Zákazník se klíč určující pořadí zboží musí dozvědět, aby se při výběru mohl rozhodnout pokud možno nezaujatě.

Tlačítko

Novela zákona, která zavádí změny pro e-shopy, nese název tlačítková novela. Toto označení vychází právě z jedné z důležitých změn. Každý e-shop musí dát spotřebiteli jasně najevo, že odeslání objednávky je závazné a je spojeno s povinností zboží zaplatit.

E-shopy tak musí pro potvrzení nákupu vytvořit tlačítko s názvem “Objednávka zavazující k platbě”. Text na tlačítku je možné formulovat i jinak, ale musí z něj být patrné, že kliknutím na tlačítko spotřebitel zboží objednává a zavazuje se tak k zaplacení kupní ceny.

Další možná textace tlačítka

  • Objednat a zaplatit
  • Kliknutím zboží objednáte a zaplatíte
  • Zaplaťte nyní
  • Potvrzuji nákup a chci zaplatit

Slevy

Falešné slevy jsou takovým evergreenem mezi nekalými praktikami e-shopů. Jedná se o situaci, kdy obchod uměle navýší cenu výrobku, aby následná sleva vypadala větší a tedy lákavěji.

Díky tlačítkové novele však těmto praktikám odzvonilo, neboť nyní musí být sleva počítána z reálné ceny, za kterou se zboží skutečně prodávalo v předchozím měsíci. Pokud se v oněch třiceti dnech cena zboží měnila, sleva je počítána z nejnižší částky.

Pokud by tedy e-shopy chtěly uměle deklarovat opravdu velkou slevu, musely by cenu zboží zvýšit na celý jeden měsíc, což spoustu aktuálních zákazníků odradí a obchody si tak toto počínání zřejmě rychle rozmyslí.

Tato pravidla však neplatí pro zboží s krátkou trvanlivostí, potraviny, služby ani pro nehmotné věci.

Změně nepodléhají ani individualizované slevové kupóny např. z newsletterů, věrnostní akce a podobně. Pokud však e-shop nabízí plošné slevové kupóny, které může uplatnit každý, sleva musí být opět uplatněna z nejnižší ceny zboží za uplynulých třicet dnů.

Recenze

Další oblíbenou neřestí internetových obchodů jsou falešné recenze. V dnešní době není žádný problém si vytvořit desítky či stovky pochvalných recenzí od fiktivních zákazníků a tímto se pořádně vyšvihnout v žebříčku hodnocení obchodu.

Tlačítková novela zavedla povinnost každého e-shopu transparentně uvést, jakým způsobem jsou recenze kontrolovány a jak je zabezpečeno, aby recenze byly od skutečných zákazníků, kteří si v daném obchodě zboží koupili. Neověřené recenze mohou na internetu zůstat, ale budou muset být označeny. Rovněž pokud nějaká recenze vznikla na základě placené spolupráce, je nutné ji takto označit. Falešné recenze a případné promazávání negativních recenzí je zakázáno.

Reklamace

Pokud se v rámci dvou let objeví na zakoupeném zboží vady, můžete jej reklamovat. Toto pravidlo zůstává v platnosti i nadále. Nicméně se prodlužuje doba, v rámci které platí domněnka, že zboží bylo vadné již při nákupu – z půl roku na jeden rok. Pokud se tedy vada zboží projeví do jednoho roku od nákupu, je na prodejci, aby prokázal, že vadu si zákazník způsobil sám.

Odstoupení od smlouvy

Možnost odstoupit od smlouvy během čtrnácti dnů od zakoupení zboží stále platí. Jelikož ale nebylo výjimkou, že si zákazník koupil zboží, které dva týdny využíval a pak je řádně opotřebované vrátil, zavedla tlačítková novela nové pravidlo. Zákazník se může se zbožím pouze seznámit tak, jak by to mohl učinit v kamenném obchodě.

Jinými slovy – koupím-li si nové boty, mohu si je zkusit a pak případně vrátit. Nemůžu v nich dva týdny obrážet akce, vrátit je a požadovat zpět plnou cenu zboží. Zákazník tak odpovídá za případné snížení hodnoty zboží způsobené jeho používáním.

Obchodní podmínky, návody

Byť každý zákazník na e-shopech zaškrtává souhlas s obchodními podmínkami, reálně si je přečte jen minimum lidí. Tlačítková novela zavádí povinnost obchodníků poskytnout obchodní podmínky zákazníkovi na nějakém “trvalém nosiči dat”. Pro většinu e-shopů to znamená zasílání obchodních podmínek mailem ve formátu PDF.

Pokud existují k objednanému zboží návody, lze je poslat zákazníkovi elektronicky, stejně jako záruční list. Tištěnou formu si musí zákazník výslovně vyžádat.

Lhůta pro dodání zboží

Obchodník má povinnost dodat zboží do třiceti dnů. Pokud to nestihne a zboží nedodá ani v dodatečné přiměřené lhůtě, má zákazník právo odstoupit od smlouvy. Velkou změnou je, že na nedodržení dodací lhůty lze nově hledět jako na přestupek, za který může ČOI udělit pokutu až pět milionů korun.

Pokud prodejce ví, že zboží dodat do třiceti dnů nestihne, musí o tom zákazníka výslovně informovat ještě před nákupem. Děje se tak například pomocí zaškrtávacího checkboxu, v němž je tato informace uvedena.

Další změny

Výše uvedený výčet změn, které tlačítková novela přinesla, rozhodně není kompletní. Jedná se však o nejčastěji skloňované novinky, se kterými musely internetové obchody pracovat a zakomponovat je na své stránky.

Novela například také zpřísňuje uzavírání smluv po telefonu, kdy každá takto uzavřená smlouva musí být následně potvrzena i písemně. Takzvané šmejdy pak limituje také prodloužená lhůta pro odstoupení od smlouvy – pokud zboží zakoupíte na organizované prodejní akci, případně prodejce přijede k vám domů (bez pozvání), můžete bez udání důvodu odstoupit od smlouvy do třiceti dnů (namísto původních čtrnácti).

Vzorové obchodní podmínky pro e-shop

  • V souladu s právními předpisy a ochranou spotřebitele (včetně tlačítkové novely).
  • Pečlivě zpracované s důrazem na zvýšenou ochranu prodávajícího (e-shopaře).
  • Získáte dokumenty: Všeobecné obchodní podmínky, Ochrana osobních údajů (GDPR a Cookies), Reklamační řád, Formulář pro uplatnění reklamace a Formulář pro odstoupení od smlouvy.
  • Dokumenty s komentáři pro snadné doplnění a přizpůsobení.
  • Vzory ke stažení ve formátu .docx.

VZOROVÉ OBCHODNÍ PODMÍNKY

5/5 - hodnocení čtenářů