Pro online podnikatele a e-shopaře bývá obtížné zorientovat se ve všech požadavcích, které na ně kladou zákony. Všeobecné obchodní podmínky jsou povinnou náležitostí každého internetového obchodu. Ať už prodáváte na e-shopu zboží či služby, zákon vymezuje, co je v obchodních podmínkách nutné upravit. Jak získat vzorové obchodní podmínky pro e-shop, aby byly v souladu se zákonem?

Právní náležitosti e-shopu

V právu platí, že neznalost neomlouvá a podnikatelé musí ze své iniciativy hlídat všechny povinnosti, které jim ukládají právní předpisy. Opomenutí některých zákonných náležitostí může být sankcionováno zejména ze strany České obchodní inspekce.

Legislativa upravuje právní vztahy v e-commerce pomocí různých právních předpisů.

Občanský zákoník č. 89/2012 Sb.

V občanském zákoníku vás budou zajímat zejména ustanovení týkající se:

Zákon o ochraně spotřebitele č. 634/1992 Sb.

V zákoně o ochraně spotřebitele jsou stanoveny povinnosti podnikatelů při prodeji výrobků a poskytování služeb, jako je např. informační povinnost, reklamační řád, podmínky pro vrácení zboží ad.

Další zákony

Na online obchodníky dopadají další zákony, které se dotýkají např. ochrany soukromí spotřebitelů či jejich povinností vůči státu:

  • zákon o evidenci tržeb č. 112/2016 Sb. (EET),
  • zákon o ochraně osobních údajů č. 101/2000 Sb.,
  • živnostenský zákon č. 455/1991 Sb.,
  • nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (GDPR).

K čemu slouží všeobecné obchodní podmínky e-shopu

Obchodníci mají vůči spotřebitelům informační povinnost při uzavírání kupní smlouvy, kdy jim musí sdělit všechny náležitosti, které se koupě týkají.

Protože takových smluv při online nákupech uzavírají třeba stovky denně, neseznamují klienty s náležitostmi individuálně. Svou povinnost plní pomocí obchodních podmínek, které definují práva a povinnosti e-shopu a zákazníka.

Obchodní podmínky jsou tak nezbytnou součástí každého internetového obchodu. Provozovatel e-shopu by je měl umístit na své webové stránky.

podmínky

Co obsahují univerzální obchodní podmínky

Obchodní podmínky musí minimálně stanovit

  • kdo je prodávající (je třeba uvést povinné informace o obchodníkovi),
  • jaká osoba je považována za kupujícího (zda jde o spotřebitele nebo o podnikající osobu),
  • ve kterém okamžiku dojde k uzavření smlouvy, platební podmínky (převod na účet, na dobírku, kartou online),
  • podmínky dodání zboží a služeb,
  • podmínky odpovědnosti za škodu při přepravě,
  • informace o odstoupení od smlouvy,
  • reklamaci a o ochraně osobních údajů spotřebitele,
  • podmínky mimosoudního řešení sporů.

Reklamační řád

Často je součástí obchodních podmínek i reklamační řád. Obchodní podmínky se tím ale poměrně prodlužují a mohou se stát méně přehlednými. Řešením může být vytvořit reklamační řád jako samostatný dokument, potom na něj ale nezapomeňte v obchodních podmínkách náležitě odkázat a umožnit zákazníkům seznámit se s ním.

Obsahem by měly být zejména informace o tom, jak může zákazník uplatnit svá práva z vadného plnění. Bude se jednat o způsob uplatnění, místo nebo podmínky, které budou s reklamací spojeny.

Jak vytvořit všeobecné obchodní podmínky

Vytvoření obchodních podmínek není vůbec lehkou záležitostí. Existují dokonce odborné právnické publikace čistě na toto téma. Pokud nemáte právní vzdělání rozhodně nedoporučujeme, abyste si obchodní podmínky psali sami.

Není ani vhodné si překopírovat obchodní podmínky od konkurence, které pro vás nemusí být nejvhodnější a navíc není žádná garance, že jsou v souladu s aktuálním právem.

Pokud máte nějaký neobvyklý e-shop či prodáváte zboží či služby, které podléhají dalším regulacím, může být pro vás vhodné obrátit se s vytvořením obchodních podmínek na advokáta. Ten vám je vytvoří přímo na míru.

Řadu začínajících online podnikatelů uspokojí jednoduché obchodní podmínky, které lze stáhnout zdarma z internetu. Musí si ovšem dát pozor, aby byl vzor v souladu s aktuální právní úpravou. U starších vzorů budou často chybět ustanovení, které se týkají ochrany soukromí podle GDPR.

Kde získat vzorové obchodní podmínky

Naštěstí pro eshopaře existují na trhu vzorové obchodní podmínky vypracované odbornými institucemi (např. APEK a dTest), případně nezávislými advokátními kancelářemi.

Všechny tyto vzorové obchodní podmínky obsahují údaje, které podle občanského zákoníku nebo jiných právních předpisů musí být spotřebiteli sděleny před uzavřením smlouvy.

Identifikace prodávajícího, informace o odstoupení od smlouvy, příp. informace o ochraně osobních údajů, jsou tedy ve všech obchodních podmínkách víceméně shodné. Přesto se ovšem podmínky liší, a to v určitých případech i podstatným způsobem.

Jedná se např. o:

Všeobecné vzorové obchodní podmínky dTestu

Podmínky dTest jsou zpoplatněny (licence na 12 měsíců činí 2.500,- Kč + DPH), jsou dostupné ve třech variantách (zákonný standard a dvě nadstandardní úrovně). Pro podnikatele ovšem nejsou výhodné v tom, že uvedený nadstandard poskytuje více práv zákazníkům, nikoliv prodejcům (např. prodloužení lhůty pro odstoupení od smlouvy, slevy při pozdním dodání zboží apod.).

Nestandardní je i ustanovení obchodních podmínek, podle kterých se spotřebitel může v případě sporu z uzavřené smlouvy obrátit přímo na dTest, který je soukromou společností (nikoliv orgánem státní správy jako je ČOI).

Všeobecné obchodní podmínky dTest tedy dále rozšiřují již tak značně široká práva spotřebitele. Pokud je zájmem podnikatele dodržet veškerá zákonná ustanovení ochrany spotřebitele, ale zároveň v rámci možností prosadit i své zájmy, nejsou pro něj podmínky dTest vhodné.

APEK vzorové obchodní podmínky

Vzorové obchodní podmínky zveřejněné Asociací pro elektronickou komerci (APEK) jsou oblíbené a rozšířené pro svou bezplatnost. Desetistránkový dokument značné profesionální kvality, vypracovaný ve spolupráci s advokáty, upravuje veškeré zákonné náležitosti, v komentářích jsou obvykle odkazy na konkrétní paragrafy občanského zákoníku, ze kterých příslušná povinnost vyplývá.

APEK své podmínky konzultoval take s Českou obchodní inspekcí, proto obchodníci, kteří využijí jejich aktualizovanou verzi neměli mít žádné problémy s jejich používáním.

Jelikož se však jedná o vzor, APEK v úvodu doporučuje před nasazením obchodních podmínek na web jejich konzultaci s advokátem. Toto doporučení se v praxi ukazuje jako nutné. Často se totiž setkáváme s podmínkami APEK, které si eshopaři sami nevhodně upraví, případně nedoplní správně požadované údaje. Například mnoho živnostníků ponechává terminologii „obchodní společnost“, ačkoliv se jedná o fyzické osoby, nebo vůbec nedoplní lhůty pro dodání zboží apod.

Vzorové obchodní podmínky APEKu jsou vhodné pro pokročilejší uživatele, kteří mají znalosti z oblasti práva a orientují se v právních předpisech, a proto dokáží tyto podmínky přizpůsobit svým potřebám. V opačném případě je vhodné je dále konzultovat s právníky.

online podmínky

Vzorové obchodní podmínky od advokáta

Pokud si provozovatel eshopu není jistý doplněním vzorových obchodních podmínek APEK, potřebuje další konzultace nebo se věnuje specifickému podnikání, bude potřebovat obchodní podmínky na míru, které zpracuje přímo advokátní kancelář na základě informací získaných od zákazníka a dalších informací, které zjistí ze stávajícího eshopu a veřejných databází.

Existují advokátní kanceláře specializující se přímo na vytváření obchodních podmínek na míru. Jejich cílem je maximální uživatelská příznivost při zachování zákonného standardu ochrany spotřebitele.

Za několik tisíc korun získá zákazník balíček služeb, který obsahuje vypracované obchodní podmínky pro prodej zboží, reklamační řád, formulář pro odstoupení od smlouvy a reklamační protokol, certifikát Právní kvalita, dokumenty na míru a konzultace s právníky ohledně vypracovaných dokumentů. Pokud chce zákazník něco specifičtějšího, bude si muset připlatit.

Nejčastější otázky a odpovědi

Mnoho prodávajících jistě ohledně obchodních podmínek napadá mnoho otázek. Článek poskytuje odpovědi na velké množství z nich. Které otázky však patří k těm nejčastějším a zajímají možná i vás?

Proč jsou důležité všeobecné obchodní podmínky?

Obchodní podmínky udávají rámec smluvního vztahu. Jako provozovatel e-shopu díky nim víte, co po vás zákazník může a nemůže žádat, jako spotřebitel víte, na co máte právo.

Prostřednictvím obchodních podmínek také prodávající plní svou informační povinnost vůči spotřebiteli. Spotřebitel je ve smluvním vztahu považován za slabší stranu, které zákon přiznává zvýšenou ochranu. Pokud proto prodávající, resp. provozovatel e-shopu, vůči němu neplní své zákonné povinnosti, hrozí mu nemalé sankce.

Kvalitní všeobecné obchodní podmínky vám tak mohou ušetřit mnoho nepříjemností. 

Jak a kdy zaslat obchodní podmínky kupujícímu?

Vždy si pohlídejte, že má kupující při uzavírání smlouvy reálnou možnost se s obchodními podmínkami seznámit. Není možné uzavřít smlouvu a zpřístupnit je až následně. 

Pokud chcete své obchodní podmínky vystavit na webové stránce, musíte na ně ve smlouvě vždy náležitě odkázat. Vždy specifikujte, kde přesně jsou obchodní podmínky k dohledání. Dejte si pozor na jejich různé verze, abyste neodkazovali na neaktuální. Ideálně přiložte hypertextový odkaz.

Na co si dát pozor?

Pokud se chystáte používat vzorové obchodní podmínky, vždy si zkontrolujte, že jsou aktuální. Podrobně si je přečtěte a ujistěte se, že obsahují všechny nezbytné náležitosti.

Přizpůsobte si obchodní podmínky podle fungování svého e-shopu. Neměňte však pravidla ohledně lhůty pro vrácení zboží, ochrany osobních údajů a mimosoudního řešení sporů.

Udržujte své obchodní podmínky vždy aktuální, sledujte změny právní úpravy.

Na hlavní stránce webu umístěte odkaz na osobní podmínky tak, aby se následně otevřely na samostatné stránce. Před uzavřením smlouvy musíte zákazníkovi umožnit, aby zaškrtl políčko, že s použitím obchodních podmínek souhlasí.

Pokud mají být vaše obchodní podmínky složitější, chcete upravit i ochranu práv k obsahu webu (např. k fotografiím a článkům), programovému vybavení e-shopu nebo např. informace o využívání souboru cookies včetně Google Analytics, je vhodnější se obrátit na advokáta se specializací na softwarové právo. Díky tomu zajistíte nejen ochranu spotřebitele, kterou po vás požaduje zákon, ale i maximální ochranu vás, jako prodávajícího.