Komisionářská smlouva: Náležitosti, funkce a účel

komisionářská smlouva
komisionářská smlouva

Chcete prodat nějakou věc, ale nevíte, jak najít vhodného kupce? Nebo na to jen nemáte čas? Nabízí se komisní prodej. Jak funguje komisionářská smlouva?

Uzavřením komisní smlouvy se komisionář zavazuje zařídit nebo provést pro komitenta určitou obchodní záležitost, a to za úplatu. Tento smluvní vztah je o zprostředkování, kdy komisionář jedná sice za komitenta svým jménem, ale na jeho účet a na jeho riziko.

Co je komisionářská smlouva

Smlouva o komisi se uzavírá mezi dvěma stranami:

  • komitentem (prodávajícím, tj. osobou, která nabízí zboží, popř. služby),
  • komisionářem (zprostředkovatelem, tedy osobou, kterou komitent pověří prodejem zboží nebo poskytnutím služeb).

Komisionář se smlouvou zavazuje obstarat pro komitenta na jeho účet vlastním jménem určitou záležitost. Komitent mu oproti tomu zaplatí sjednanou odměnu. 

Komisní smlouva se nejčastěji označuje jako smlouva o obstarání prodeje věci (poskytování služeb se objevuje zřídka). Může se vztahovat například na starožitnosti či sběratelské kusy. Existuje však i komisní prodej auta.

Komisionářská, mandátní a příkazní smlouva

V tomto smluvním vztahu jde vždy o záležitosti obchodního charakteru. Je třeba rozeznávat rozdíl mezi smlouvou komisionářskou, mandátní a příkazní.

Základním rysem komisionářské smlouvy na rozdíl od smlouvy mandátní či příkazní je, že smluvenou činnost provádí komisionář na účet komitenta, ale svým jménem. Nikoli tedy jménem komitenta.

U smlouvy mandátní zastupuje mandatář mandanta přímo (na jeho účet a jeho jménem). U smlouvy komisionářské se jedná o nepřímé zastoupení komitenta.

Komisionářská smlouva (známá také jen jako „komise“) se používá tam, kde komitent nechce být viděn fyzicky ani na papírech při transakci (např. prodej zboží).

Zákonná úprava komise

Komisionářskou smlouvu upravuje občanský zákoník, konkrétně v § 2455 a násl.

Komisionářskou smlouvou se komisionář zavazuje obstarat pro komitenta na jeho účet vlastním jménem určitou záležitost, a komitent se zavazuje zaplatit mu odměnu.

§ 2455 občanského zákoníku

Komisionář jedná při prodeji věci (např. auta) vůči třetí osobě (kupujícímu) svým jménem.

Jelikož smlouva o koupi (auta) není učiněna na jméno komitenta, ale komisionáře, bude z ní vůči třetí osobě (kupujícímu) zavázán pouze komisionář. Komitentovi z ní tedy nevzniknou žádná práva a povinnosti. Po prodeji věci (auta) obdrží komisionář od komitenta sjednanou odměnu za zprostředkování. Zároveň odevzdá komitentovi částku, kterou z prodeje získal.

Komisionář je vázán pokyny komitenta, na nichž se strany dohodly ve smlouvě. Může se od nich odchýlit pouze, pokud:

  • je to v zájmu komitenta,
  • nemůže včas získat komitentův souhlas.

V opačném případě totiž nemusí komitent jednání komisionáře uznat za provedené na svůj účet. To znamená, že pokud komisionář prodá bez souhlasu komitenta věc za nižší než smluvenou cenu bez jakéhokoli důvodu, musí komitentovi doplatit rozdíl. Podmínkou je však, že jednání komisionáře, nebylo v zájmu komitenta.

Práva a povinnosti komitenta

Komitentovi nevznikají automaticky z plnění smlouvy (např. o koupi auta) žádná práva ani povinnosti ke třetím osobám. Děje se tak pouze, pokud je to výslovně uvedeno ve smlouvě.

Odměna komisionáře

Komisionáři náleží úplata, jejíž výše může být sjednána ve smlouvě, nebo se na ní obě strany dohodnou podle výsledku činnosti komisionáře.

Typickým příkladem je komisní prodej zboží, kdy se odměna sjedná podle toho, za kolik se podařilo zboží prodat.

Doba platnosti komisionářské smlouvy

Komisionářská smlouva patří mezi smlouvy sjednané zejména k jednorázovému účelu, kdy se smlouvou sjedná zprostředkování prodeje.

Ovšem předmětem závazku komisionáře může být i určitá trvalá činnost. Pak se na tento vztah použijí rovněž ustanovení smlouvy o obchodním zastoupení.

Náležitosti komisionářské smlouvy

Pokud jste se rozhodli pro komisní prodej, doporučujeme vám uzavřít smlouvu v písemné formě.

Smlouva by měla obsahovat zejména:

  • identifikaci komitenta – jméno a příjmení, rodné číslo, adresu, kontaktní údaje/název, IČ, sídlo (platí pro právnické osoby),
  • identifikaci komisionáře,
  • předmět smlouvy – obvykle komisní prodej zboží, včetně učení konkrétních věcí k prodeji,
  • stanovení minimální prodejní ceny zboží (za jakou nejnižší možnou cenu může komisionář věci prodat),
  • odměnu za komisi,
  • dobu trvání smlouvy,
  • místo, datum a podpis stran.

Neměli byste zapomínat ani na protokol o předání zboží. Slouží k zaznamenání druhu, stavu a množství věcí, včetně uvedení jejich minimální prodejní ceny.

Jak funguje komisní prodej

Jde o způsob prodeje, kdy majitel nabízí své zboží k prodeji prostřednictvím obchodníka, ale zboží přitom zůstává až do zaplacení zákazníkem majetkem prvotního majitele. Obchodník je pouze zprostředkovatelem obchodní transakce.

V praxi může jít například o dárkové zboží, které výrobce (komitent) předá prodejci (komisionář) takzvaně „do komise“. Prodejce za zboží v tu chvíli neplatí, přijímá ho na svůj sklad, ale zboží zůstává majetkem výrobce. Nejjednodušším příkladem je komisní prodej v bazaru, kdy majitel bazaru je zástupcem prodávajícím zboží majitelů a na prodej má marži.

Komise a DPH

Jak účtovat zboží v komisním prodeji? Povinnost uplatnit daň z přidané hodnoty (DPH) na výstupu (při prodeji zboží) vzniká při dodání věci třetí osobě. A to jak komitentovi, tak komisionáři.

To znamená, že z pohledu DPH se smluvní vztah vypadá, jako kdyby se jednalo o klasický nákup a prodej mezi smluvními stranami, i když účetně to takto vedeno není.

Výhody a nevýhody komisního prodeje

Výhody na straně komitenta (majitele zboží):

  • může využít dobrého jména komisionáře a jeho obchodních kontaktů,
  • má kontrolu nad cenami, neboť komisionář prodává zboží za ceny stanovené majitelem.

Výhody na straně komisionáře (prodejce):

  • obchodník může rozšířit sortiment nabízeného zboží, nemá vázané finanční prostředky ve zboží a nemusí nakupovat zásoby.

Reklamace komisního prodeje

Formou komisního prodeje jsou také autobazary, kdy majitelé vozů za poplatek využívají prodejní plochy autobazaru. Komisní prodej se tady řídí jinými pravidly. Největším rizikem je omezená šance na reklamaci vozu, jelikož majitelé vozu často odmítnou komunikovat.

V bazarech s běžným zbožím zákazník kupuje od prodejce, nikoliv od výrobce či toho, kdo prodává věc prostřednictvím bazaru. Právo reklamovat tedy vyplývá z odpovědnosti prodejce za vady.

Vzor komisionářské smlouvy

Jednoduchý vzor komisionářské smlouvy využijete pro případy, kdy se komisionář zavazuje zařídit nebo provést pro komitenta určitou obchodní záležitost, a to za úplatu. Tento smluvní vztah je o zprostředkování – komisionář jedná za komitenta svým jménem, ale na jeho vlastní účet a na jeho riziko.

  • Aktualizovaný vzor smlouvy.
  • Pečlivě zpracovaný vzorový dokument s vysvětlivkami pro snadné doplnění.
  • Vzor ke stažení ve formátu .docx.
  • Přizpůsobíte si vlastním potřebám. Editujete a doplníte přímo v MS Word.
  • Snadný tisk finálního dokumentu.

VZOR KOMISIONÁŘSKÉ SMLOUVY

Součástí vzoru je také Protokol o předání zboží a zároveň návod, jak rozšířit a vylepšit komisionářskou smlouvu.

Poslední aktualizace: 16. srpna 2024

4.1/5 - hodnocení čtenářů