Chyba ceny na e-shopu: Obchodní podmínky a kupní smlouva

chyba ceny na e-shopu
Chyba ceny na e-shopu

Co znamená chyba ceny na e-shopu pro podnikatele a spotřebitele? Je e-shop povinen uzavřít kupní smlouvu ohledně zboží či služby s chybně uvedenou cenou? Za jakých podmínek je možné od smlouvy odstoupit? Musí spotřebitel přijmout nabídku podnikatele na zboží za správnou cenu, i když si ho objednal s chybnou (zpravidla nižší) cenou?

Chyba ceny na e-shopu a kupní smlouva

Provozování e-shopu s sebou nese řadu právních povinností, především co se týče uzavírání kupních smluv, stanovení ceny zboží a možnosti odstoupení od smlouvy. Kdy dochází k uzavření kupní smlouvy při nákupu online a jak řešit chybně uvedené ceny? 

Okamžik uzavření smlouvy musí být uveden v obchodních podmínkách podnikatele. Kupní smlouva může být uzavřena především okamžikem:

  • odeslání objednávky zákazníkem,
  • potvrzení objednávky e-shopem.

Jako e-shop máte právo a povinnost objednávku potvrdit – to znamená, že do té doby nemusí dojít k uzavření smlouvy. Pokud cena uvedená na e-shopu neodpovídá částce stanovené v potvrzení objednávky, má zpravidla přednost cena v potvrzení. A jak se taková situace řeší? Zákazník má právo od návrhu e-shopu odstoupit, čímž dojde ke stornování objednávky (obvykle se tak činí upozorněním podnikatele na chybnou cenu).

Rovněž je možné, aby e-shop zákazníka telefonicky či písemně informoval o překlepu na webových stránkách a nabídl mu uzavření nové kupní smlouvy. Spotřebitel však není povinen uzavřít novou kupní smlouvu se správně uvedenou cenou. V takovém případě se ruší původní objednávka od počátku (stejné účinky jako při odstoupení od smlouvy).

Odstoupení od smlouvy

Nejen spotřebitel, ale i e-shop může mít právo na odstoupení od kupní smlouvy, pokud nedojde k odhalení překlepu na webových stránkách včas. Na takovou situaci však musí pamatovat obchodní podmínky.

Podnikatel si v obchodních podmínkách výslovně vyhradí právo na odstoupení od smlouvy ohledně objednávky zboží či služby s podezřele nízkou cenou. Co to ale znamená? Jak se taková cena určuje?

Právo na odstoupení od smlouvy ze strany podnikatele vzniká, pokud se např. televizor o hodnotě 10 000 Kč prodává na e-shopu za 1 000 Kč. Když by však rozdíl činil kupř. jen 500 Kč, mohl by spotřebitel nabýt dojem, že jde o slevu, tudíž odstoupení od smlouvy není možné. E-shop je tudíž při nízkém cenovém rozdílu zboží či službu dodat, a to v souladu s objednávkou spotřebitele.

Při slevách musí obchodník uvádět nejnižší cenu, za kterou byl produkt prodáván v posledních 30 dnech jinak se jedná o klamavou praktiku. Rovněž je potřeba uvést původní cenu a cenu po slevě. ČOI to pravidelně kontroluje a za porušení ukládá vysoké pokuty.

Cena a hodnota zboží

Aby byla cena posouzena jako objektivně a zjevně nepřiměřená vůči hodnotě zboží, musí ji jako takovou vnímat průměrný spotřebitel.

Pro vaši představu se může jednat např. o překlep, kdy namísto 30 000 Kč za kuchyňskou linku bude na e-shopu uvedena cena 3 000 Kč. Jednoduše nahlédněte ke konkurenci a srovnejte si ceny za podobné či stejné zboží. Pokud je cena zjevně nepřiměřená, jedná se o překlep.

Neplatnost kupní smlouvy

Neplatnosti kupní smlouvy se můžete dovolat v případě, že:

  • jste omylem zadali chybnou částku za zboží na e-shopu,
  • kupující věděl nebo měl vědět, že jde o chybnou cenu – např. konkurence nabízí zboží za výrazně vyšší cenu.

E-shop tedy nemusí potvrdit objednávku nebo dodat zboží (poskytnout službu), pokud je cena nepřiměřená. Když jde jen o malý překlep, cena i kupní smlouva zůstávají v platnosti.

I když vám občanský zákoník poskytuje právní ochranu pro případ omylu ohledně ceny zboží nebo služby, doporučujeme vám uvést daný případ v obchodních podmínkách. Vyvarujete se tak sporům se spotřebitelem a možnému vzniku škody.

Zjevně nepřiměřená cena

Obecně platí, že spotřebitel má právo na dodání zboží nebo poskytnutí služby za smluvených podmínek. Jedinou výjimkou z tohoto pravidla je zjevně nepřiměřená cena, tj. chyba ceny na e-shopu. Nicméně i v takovém případě musí e-shop dodržet povinnosti podle § 1811 a § 1820 občanského zákoníku, tedy informovat zákazníka srozumitelně, úplně a včas. Tedy odstoupení od smlouvy ze strany e-shopu musí být odůvodněné, přičemž je potřeba zákazníka informovat (nejen o důvodech, ale i postupu).

Česká obchodní inspekce se jasně vyjádřila, že prodávající musí kupujícímu sdělit cenu platnou v okamžiku nabídky zboží, a to i přes webové stránky (e-shop).

To znamená, že jako prodávající nemůžete cenu zboží po objednání zákazníkovi nijak měnit. Pokud by prodávajícímu však vznikla škoda překlepem v ceně na webových stránkách, může objednávku stornovat, resp. nabídnout zákazníkovi zboží se správnou cenou. Spotřebitel však novou kupní smlouvu uzavřít nemusí, tj. e-shop musí objednávku zrušit vždy, když spotřebitel se správnou cenou nesouhlasí. Neoprávněné zrušení kupní smlouvy může vést ke stížnostem nebo dokonce pokutám od ČOI.

Soudní řešení chybné ceny na e-shopu

Pokud jako prodávající uděláte chybu a nabídnete zboží na e-shopu za stokoruny, přičemž se běžně prodává za několik tisíc, máte možnost jednostranně odstoupit od kupní smlouvy. Smlouva totiž nebyla vůbec uzavřena, neboť dle § 583 občanského zákoníku vznikl omyl na straně prodávajícího, přičemž kupující o něm musel vědět. Vždy je však lepší danou situaci ošetřit rovněž v obchodních podmínkách, jelikož získáte vyšší právní jistotu a ochranu. 

Kupující má totiž právo domáhat se dodání zboží soudní cestou. Rozhodnutí soudu vždy závisí na konkrétních okolnostech daného případu. V zásadě však soud prověří, zda:

  • došlo ke stanovení ceny za zboží skutečně omylem podnikatele,
  • průměrný spotřebitel by věděl, že jde o překlep či technickou chybu ceny na e-shopu a pouze omylu prodávajícího využil,
  • cena je objektivně a zjevně nepřiměřená hodnotě zboží (tu můžete určit např. cenovým odhadem, srovnáním s konkurencí nebo znaleckým posudkem).

Doporučujeme proto, abyste doplnili obchodní podmínky o případ odstoupení od smlouvy ze strany prodávajícího. Konkrétně v případech, kdy omylem uvedete výrazně nižší cenu, než činí hodnota zboží nebo služby, které nabízíte.

Pokud vznikne chyba ceny na e-shopu vysvětlete zákazníkovi bezodkladně situaci a nabídněte mu novou kupní smlouvu. Vždy je však potřeba jednat otevřeně, tj. nedodání zboží bez odůvodněného zrušení objednávky ze strany e-shopu nestačí.

Pamatujte však, že i když dojde ke zrušení kupní smlouvy s chybnou cenou, nemůžete spotřebitele přimět k uzavření smlouvy se správnou cenou, pokud s ní nesouhlasí. I když zákazník využije vašeho omylu, nemá povinnost s vámi uzavřít novou smlouvu.

Nejčastější otázky a odpovědi

Pokud je rozdíl v ceně nepřiměřený, může e-shopař odstoupit od kupní smlouvy. Kupní smlouva je od počátku neplatná. E-shop tudíž není povinen spotřebiteli dodat zboží za nepřiměřeně nízkou cenu. Spotřebitel se oproti tomu nemůže domáhat poskytnutí produktu od podnikatele na základě "neplatné" kupní smlouvy. E-shop má právo nabídnout spotřebiteli zboží za správnou cenu. Pokud spotřebitel nabídku přijme, uzavře se nová kupní smlouva.

Ano, e-shop může spotřebitele kontaktovat a sdělit mu správnou cenu za objednaný produkt. Jedná se o nabídku na uzavření nové kupní smlouvy, a to od počátku. Dochází tak ke zrušení kupní smlouvy s chybnou cenou. Spotřebitel ovšem není povinen nabídku podnikatele přijmout - nemusí tudíž dojít k uzavření nové kupní smlouvy.

Ano, může. Jedná se o personalizované kupní ceny. Ty se poskytují například dlouhodobým odběratelům, zákazníkům nakupujícím produkty přes zbozi.cz nebo heureku.cz. Vždy je však třeba uvést personalizované kupní ceny v obchodních podmínkách. V opačném případě by e-shop mohl působit podvodným dojmem, protože by šlo o diskriminaci jednotlivých zákazníků (určitým zákazníkům je poskytována nižší cena než ostatním).

Pokud si spotřebitel objedná zboží v hodnotě např. 30 000 Kč, prodávající ho může kontaktovat, aby si ověřil jeho zájem o objednávku. Když spotřebitel objednávku nepotvrdí, může e-shop odstoupit od kupní smlouvy. Náš vzor obchodních podmínek obsahuje předpřipravené ustanovení, které e-shopu umožňuje ověřit zájem zákazníka o objednávku a případně odstoupit od smlouvy, pokud potvrzení nedojde. Podnikatel se tak vyvaruje nákladům spojeným s výrobou, balením a přepravou zboží, které ještě nebylo uhrazeno, a tudíž existuje možnost, že ho spotřebitel nepřevezme.

Vzorové obchodní podmínky pro e-shop

  • V souladu s právními předpisy a ochranou spotřebitele (včetně tlačítkové novely).
  • Pečlivě zpracované s důrazem na zvýšenou ochranu prodávajícího (e-shopaře).
  • Získáte dokumenty: Všeobecné obchodní podmínky, Ochrana osobních údajů (GDPR a Cookies), Reklamační řád, Formulář pro uplatnění reklamace a Formulář pro odstoupení od smlouvy.
  • Dokumenty s komentáři pro snadné doplnění a přizpůsobení.
  • Vzory ke stažení ve formátu .docx.

VZOROVÉ OBCHODNÍ PODMÍNKY

Poslední aktualizace: 29. července 2025

4/5 - hodnocení čtenářů