Jak založit velkoobchod: Podmínky, živnost, licence

jak založit velkoobchod

Podnikáte v maloobchodu a chcete ho rozšířit o velkoobchod? Nebo na vás velkoobchod působí výhodněji a raději byste se soustředili pouze na něj? Pod jakou živnost spadá prodej produktů ve velkém a může být velkoobchodník OSVČ? Kdy potřebujete pro podnikání ve velkoobchodu licenci? A jak je to s ochranou spotřebitele?

Co je velkoobchod a maloobchod

Velkoobchodní model prodeje zboží spočívá v množství prodaných produktů, a to zejména jiným podnikatelům na základě doložení jejich identifikačního čísla (B2B).

Maloobchod se oproti tomu soustředí na kusový (jednotkový) prodej zboží koncovým zákazníkům, obvykle spotřebitelům (B2C).

Není podstatné, zda se jedná o prodej vlastních výrobků či přeprodej produktů od výrobce nebo dodavatele.

Velkoobchodník tak může činit v kamenné prodejně či přes e-shop.

Jak založit velkoobchod

Rozhodnete-li se začít s velkoobchodem, nejprve vám doporučujeme učinit průzkum trhu a ověřit si, že má váš nápad potenciál. Jinými slovy, že můžete být ve vámi zvolené oblasti podnikání na trhu úspěšní.

Následně je potřeba zvážit, zda chcete prodávat vámi vyrobené produkty či nikoli. V druhém případě si vhodně zvolte dodavatele či výrobce zboží. Jelikož se vaše podnikání stane závislým právě na dodávkách produktů, vybírejte pečlivě.

Stanovte si počáteční náklady. Jedná se zejména o poplatky za založení velkoobchodu, tedy pojištění, administrativu a případně licenci. Dále zvažte náklady na skladování zboží a objem počátečních zásob produktů.

Nelze opomínat ani marketing a finance spojené s prvními zaměstnanci. Reklama, zejména v podobě webových stránek a cílené propagace, je klíčová pro každé podnikání.

Obchodníci často využívají v online marketingu tzv. PPC reklamu (Pay per Click). Jedná se o formu cílené on-line reklamy, kdy inzerent (velkoobchodník) platí za proklik každého uživatele. Podnikatel má právo na ochranu své značky v rámci PPC reklamy. To v praxi znamená, že velkoobchodník může omezit maloobchodníkům používání svého brandu (značky, licence, atd.). Zejména může také požadovat odstranění či úpravu PPC reklamy, která obsahuje text či logo, jež je chráněno ochrannou známkou, kterou velkoobchodník zaregistroval.

Spočítejte si i provozní náklady na doplňování zásob zboží, jeho naskladnění, balení a přepravu k maloobchodníkům. Nezapomínejte ani na měsíční výdaje spojené se zaměstnanci.

Ať už máte kamennou prodejnu nebo e-shop, je potřeba vždy uvést upozornění, že se jedná o velkoobchod. Můžete tak učinit upozorněním na webových stránkách, kdy uživatele informujete o např. o minimální výši objednávky či mu znemožníte zakoupit zboží po jednotlivých kusech. V kamenné prodejně postačí vyvěsit ceduli, že jde o velkoobchod a zákazník může koupit produkty např. pouze po celých baleních.

Založení živnosti

Abyste mohli začít podnikat ve velkoobchodu, musíte si nejprve založit živnost.

Činnost Velkoobchod a maloobchod je živnost volná, a to dle živnostenského zákona.

To znamená, že vám stačí pouze ohlásit vaše podnikání kterémukoli obecnímu živnostenskému úřadu. Lze tak učinit osobně, elektronicky či poštou.

Podmínkami pro založení volné živnosti jsou pouze zletilost (dosažení 18. roku věku) a plná svéprávnost.

Jednotný registrační formulář

V současné době existuje tzv. jednotný registrační formulář. Jeho prostřednictvím ohlásíte podnikání živnostenskému úřadu, zdravotní pojišťovně, finančnímu úřadu i České správě sociálního zabezpečení.

Po úhradě správního poplatku (u on-line žádostí činí 800 Kč) a zápisu do obchodního rejstříku, můžete začít podnikat.

Pokud již podnikáte v maloobchodu, nemusíte ohlašovat žádné změny. 

Velkoobchod a obchodní společnost

U velkoobchodu lze sice podnikat jako OSVČ (podnikající fyzická osoba), ale s ohledem na budoucí rozvoj činnosti, se v praxi zakládají obchodní společnosti.

Nejvhodnější model představuje společnost s ručením omezeným. A to zejména z důvodu nízkých nákladů spojených s jejím založením a nulového ručení za dluhy společnosti po splacení všech vkladů.

Nicméně, není nutné zakládat obchodní společnost již na počátku podnikání, lze tak učinit i později.

Velkoobchod a DPH

S ohledem na koupi a prodej velkého množství zboží, se s největší pravděpodobností budete muset registrovat k dani z přidané hodnoty (DPH).

Můžete tak učinit buď dobrovolně, nebo na základě povinnosti, která vám vznikne při překročení ročního obratu.

To znamená, že pokud obrat přesáhne za maximálně 12 po sobě jdoucích kalendářních měsíců 2 000 000 Kč, stává se velkoobchodník plátcem DPH. A to od prvního dne druhého měsíce následujícího po měsíci, v němž došlo k překročení obratu.

Pokud velkoobchodník překročí limit obratu v říjnu 2024, stane se plátcem DPH od 1. 12. 2024.

Při vzniku povinnosti registrace k platbě DPH, je potřeba podat přihlášku do 15 dnů od skončení kalendářního měsíce, v němž byl obrat překročen. A to prostřednictvím elektronického formuláře.

K překročení obratu dojde v říjnu 2024. Velkoobchodník tedy musí podat přihlášku k registraci k platbě DPH do 15. 11. 2024.

Dobrovolný plátce se může k dani z přidané hodnoty přihlásit kdykoli, přičemž se stává plátcem ode dne následujícího po dni oznámení rozhodnutí o registraci.

Velkoobchodník podá přihlášku k registraci 1. 11. 2024. Finanční úřad mu oznámí rozhodnutí o registraci 18. 11. 2024. Povinnost k platbě DPH velkoobchodníkovi vzniká od 19. 11. 2024.

Velkoobchodní licence

Pokud podnikáte v oblasti vysoce regulovaného zboží (zejm. zbraně, střelivo, pyrotechnika, mučící nástroje, vojenský materiál), potřebujete velkoobchodní licenci. Bez ní nelze produkty legálně dovážet ani je prodávat maloobchodníkům. Jedná se tedy například o obchody se zbraněmi, střelivem či podnikatele prodávající pyrotechniku.

Výčet regulovaného zboží naleznete v zákonech upravujících oblasti zahraničního obchodu s citlivým materiálem.

Žádost o udělení licence můžete získat i on-line prostřednictvím formulářů ePodatelny Ministerstva průmyslu a obchodu.

Prodej licencovaného zboží

Jestliže chcete prodávat zboží s registrovanou licencí (např. značkové oblečení), dejte si pozor na padělky. Vždy je potřeba důkladně prověřit výrobce i dodavatele produktů.

V opačném případě vám hrozí nemalé sankce od celních úřadů, a to podle zákona č. 459/2002 Sb., v účinném znění.

Velkoobchod a obchodní podmínky

Stejně jako maloobchodníci, musí mít i velkoobchodníci platné a účinné obchodní podmínky (VOP). Stejně tak podmínky ochrany osobních údajů.

Je vhodné do nich zahrnout možné cenové rozdíly produktů v závislosti na množství zakoupeného zboží či délce obchodních vztahů. Pokud chcete prodávat zboží pouze podnikatelům, musíte podmínku taktéž obsáhnout ve VOP.

Důležitým aspektem je odpovědnost velkoobchodníka za vady na zboží. Můžete za ně ručit pouze maloobchodníkovi, jemuž zboží přeprodáváte, či dokonce koncovému spotřebiteli.

Dle zákona odpovídáte za zboží pouze vůči podnikateli, a to v minimální zákonné míře.

Je jen na vás, zda se rozhodnete poskytovat podnikateli i záruku za jakost podle § 2113 občanského zákoníku. Jedná se tudíž o vyšší než zákonnou ochranu maloobchodníka.

Další variantou je minimální zákonná odpovědnost za zboží vůči podnikateli spojená se zárukou za jakost směřovanou ke koncovému spotřebiteli. To znamená, že vůči vám bude moci i koncový spotřebitel uplatnit případnou reklamaci zboží.

Každá možnost má svá pozitiva (zejména marketingová), ale i negativa, tudíž je potřeba pečlivě uvážit, kterou z nich si nakonec zvolíte.

Postup při založení velkoobchodu

Pro založení velkoobchodu je klíčový podnikatelský nápad, který může být úspěšný. Nezáleží na tom, zda se rozhodnete vyrábět vlastní produkty a budovat svou značku či přeprodávat zboží od dodavatelů.

Po zvážení jednotlivých nákladů a průzkumu trhu je potřeba:

  • založit si ohlašovací živnost (velkoobchodní a maloobchodní prodej zboží),
  •  registrovat se k dani z přidané hodnoty,
  • případně požádat o licenci pro vysoce regulované zboží, jinak nebudete moci produkty legálně dovážet a prodávat,
  • zřídit si e-shop či kamennou provozovnu (musí obsahovat informaci, že se jedná o velkoobchod),
  • vytvořit a uveřejnit účinné obchodní podmínky, podmínky ochrany osobních údajů a reklamační řád (resp. řešení odpovědnosti za vady výrobků).

Pakliže nechcete podnikat jako OSVČ, můžete si založit obchodní společnost.