Zákon o přístupnosti webu: Web pro každého a povinnosti e-shopu

zákon o přístupnosti webu

Zákon o přístupnosti webu se stal účinným od 28. 6. 2025. Jaké povinnosti se vztahují na střední a menší podnikatele a co přesně znamená pojem „web pro každého“? Jaká jsou kritéria pro zpřístupnění webových stránek nebo digitální aplikace osobám se zdravotním postižením? Existují zákonné výjimky? Jaká technická opatření musí e-shop učinit? Hrozí vám nějaké sankce za nezpřístupnění webu každému?

Zákon o přístupnosti webu

Zákon č. 424/2023 Sb., o požadavcích na přístupnost některých výrobků a služeb, vychází směrnice EU o přístupnosti (v originálním znění European Accessibility Act neboli EAA). Jelikož v Evropské unii žije přibližně 27 % osob se zdravotním postižením, dochází k přizpůsobování online prodeje a jeho zpřístupňování každému (např. přes e-shop). Co jeho znamená transpozice evropské směrnice pro menší a střední podnikatele v praxi?

EAA zavádí povinnost zpřístupnit webové stránky všem. Směrnice se vztahuje nejen na veřejnou správu, ale rovněž na podnikatele, kteří odpovídají za to, že jsou jejich produkty na webových stránkách přístupné opravdu každé osobě. A to bez ohledu na její případné zdravotní postižení.

Přístupnost webových stránek

Přístupnost webu musí být zajištěna vždy, když se jedná o prodej zboží či poskytování služeb spotřebiteli, tedy ve vztazích B2C.

Povinnost přístupnosti webových stránek tedy platí především pro:

To znamená, že přístupnost mobilní aplikace či webu musí být zajištěna rovněž zařízením, které uživatel používá. Konkrétně se evropské směrnici přizpůsobí výroba počítačů, notebooků, tabletů, mobilních telefonů a dalších digitálních zařízení, včetně jejich operačních systémů.

Výjimky ze zákona o přístupnosti webu

Zákon o přístupnosti webu stanoví tři zákonné výjimky.

Drobní podnikatelé

První výjimku z nutnosti zpřístupnit webové stránky všem přestavují drobní podnikatelé, kteří:

  • mají méně než 10 zaměstnanců – započítávají se i zkrácené úvazky,
  • nepřekročí roční obrat v částce 2 000 000 EUR.

Obě podmínky musí být splněny současně. V opačném případě pro vás výjimka neplatí.

Nepřiměřená zátěž

Kromě drobných podnikatelů nemusí zřizovat přístupnost webu společnosti, pro něž by taková povinnost byla nepřiměřenou zátěží.

Nepřiměřená zátěž znamená:

  • rozsáhlou změnu produktu či služby,
  • nepřiměřené technické či finanční komplikace.

Nicméně přístupnost webu není třeba zajišťovat pouze, pokud podnikatel doloží odborné posouzení (nepřiměřené zátěže) za současného informování zákazníků či uživatelů. Konktrétně prostřednictvím prohlášení o přístupnosti webu.

V případě kontroly je třeba odborné posouzení prokazující výjimku doložit České obchodní inspekci (ČOI).

Avšak v případě, že jste obdrželi jakýkoli typ podpory nebo dotace na přístupný web pro všechny, nárok na výjimku ztrácíte.

Produkt uvedené na trh dříve

Existují rovněž specifická osvobození, a to pro produkty, jež byly uvedeny na trh do 28. 6. 2025. Ovšem pouze za předpokladu, že je e-shop již nebude nijak upravovat.

Trvání výjimky pouze do roku 2030

Výjimky ze zákona o přístupnosti webu jsou však pouze dočasného charakteru.

Přístupnost webových stránek musí být zajištěna všemi podnikateli nejpozději do roku 2030.

Požadavky na přístupnost webových stránek

Zajímá vás, jak zpřístupnit web pro osoby se zrakovým postižením? Jaká jsou kritéria webu pro každého a co je prohlášení o přístupnosti?

Přístupnost webových stránek, jakožto povinnost e-shopu, ostatních podnikatelů či orgánů veřejné správy, podléhá těmto kritériím. Web, včetně elektronického zařízení, musí:

  • být srozumitelný osobám se zdravotním postižením (zpravidla zrakovým, sluchovým a kognitivním),
  • spolupracovat s technologiemi sloužícími k lepší čitelnosti monitoru,
  • být ovladatelný kýmkoli (tj. například hlasem),
  • obsahovat alternativní popisy obrázků, textů, titulky videí apod.,
  • poskytovat dostatek reakčního času (delší časový úsek před vypršením otevřené webové relace),
  • obsahovat velká tlačítka, vhodný jas a kontrast.

Ve zkratce je nutné designovat web takovým způsobem, že bude vnímatelný, srozumitelný a ovladatelný i ze strany osob se zdravotním postižením.

Přístupnost webu se nevztahuje pouze na samotné produkty, ale rovněž aspekty spojené s koupí. Tedy např. spotřebitelské recenze, slevy a korektní zobrazování cen či odstoupení od smlouvy prostřednictvím tlačítka (povinnost zavedení tlačítka platí od roku 2026).

Přístupnost webu v praxi

Co pro vás v praxi znamená web pro každého? Je třeba zajistit především:

  • přístupnost WCAG pro web – konkrétně dle standardu WCAG 2.1 či vyššího,
  • reálnou srozumitelnost, vnímatelnost a ovladatelnost webových stránek pro uživatele se zdravotním postižením,
  • propojení webu s technologiemi sloužícími k lepší čitelnosti,
  • provádění průběžných kontrol přístupnosti webových stránek.

Prohlášení o přístupnosti webu

Po zpřístupnění webových stránek každému musíte vypracovat tzv. prohlášení o přístupnosti webu, včetně uživatelské příručky.

Prohlášení o přístupnosti obsahuje především:

  • identifikaci podnikatele, resp. jeho webového portálu,
  • závazek podnikatele ke zpřístupnění webu každému,
  • prohlášení o souladu přístupnosti webu s EAA,
  • specifikaci nepřístupného obsahu – pouze, pokud se na podnikatele vztahuje zákonná výjimka z důvodu nadměrné zátěže,
  • kontaktní údaje na odpovědné osoby – pro případ, že dojde k potížím s přístupností,
  • postup pro podávání stížností,
  • datum, místo a podpis oprávněné osoby.

Rovněž je třeba v obchodních podmínkách popsat jednotlivá opatření směřující ke zpřístupnění webových stránek všem.

Veškeré tyto dokumenty se uveřejňují na webovém portálu podnikatele.

Sankce za neplnění přístupnosti webu

Audit přístupnosti webu provádí Česká obchodní inspekce. Kontrola z ČOI se zaměřuje především na prověření souladu webových stránek s opatřeními uvedenými v obchodních podmínkách a stanoveným obsahem v prohlášení o přístupnosti.

Pokuty za nedodržení přístupnosti mohou dosahovat až do částky 10 000 000 Kč. ČOI nadto může e-shop uvést v seznamu nevyhovujících produktů a služeb nebo dokonce jejich nabízení a poskytování zcela zakázat.

Zákon o přístupnosti webu možná na první pohled působí nákladně a technicky náročně, nicméně může podnikatelům přivést nové zákazníky, a tudíž zvýšit jejich zisk.

Poslední aktualizace: 16. října 2025