
Novela občanského zákoníku přináší důležitou změnu pro všechny e-shopy. Od června 2026 musí každý provozovatel e-shopu zpřístupnit tlačítko „Odstoupit od smlouvy“, které umožní spotřebiteli snadno a rychle uplatnit právo na odstoupení. Tento krok má zjednodušit a zpřehlednit proces vrácení zboží nebo ukončení smlouvy přes internet.
Všechny e-shopy splnit „tlačítkovou povinnost“. Pro spotřebitele je to velké usnadnění, protože nemusí složitě hledat kontakty nebo vyplňovat nejasné formuláře. Pro provozovatele e-shopu je naopak důležité vědět, jak správně tlačítko implementovat, aby splnil zákonná pravidla.
Povinnost e-shopu zpřístupnit tlačítko odstoupit od smlouvy
Novela zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, jasně stanovuje, že každý e-shop musí mít od roku 2026 na svých stránkách dostupné tlačítko „odstoupit od smlouvy“.
(1) V případě odstoupení od smlouvy uzavřené distančním způsobem prostřednictvím on-line rozhraní umožní podnikatel spotřebiteli odstoupit od smlouvy také prohlášením učiněným v on-line rozhraní použitím tlačítka nebo obdobného ovládacího prvku pro odstoupení od smlouvy.
(2) Tlačítko nebo obdobný ovládací prvek pro odstoupení od smlouvy musí být v on-line rozhraní umístěny viditelným způsobem, snadno přístupné, dostupné nepřetržitě po celou lhůtu pro odstoupení od smlouvy a musí být označeny snadno čitelným nápisem „Odstoupit od smlouvy“ nebo jinou odpovídající jednoznačnou formulací.
Návrh znění § 1830a občanského zákoníku
Toto tlačítko slouží k tomu, aby spotřebitel mohl bez zbytečných překážek uplatnit své právo odstoupit od smlouvy do 14 dnů od převzetí zboží.
Zákonodárce tím chce zaručit větší ochranu spotřebitele a zvýšit transparentnost obchodních vztahů na internetu. Pro e-shopy to znamená povinnost zpřístupnit tuto funkci přímo na webu, nejen v obchodních podmínkách nebo v e-mailech.
Umístění tlačítka „odstoupit od smlouvy“ na webu
Tlačítko musí být viditelné a snadno dostupné. Ideální je umístit ho přímo do uživatelského účtu zákazníka nebo do potvrzení objednávky.
Pokud e-shop nabízí registraci, tlačítko by mělo být součástí sekce „Moje objednávky“ nebo podobně pojmenované stránky, kde zákazník najde detail svého nákupu.
V případě, že se objednávky potvrzují e-mailem, doporučuje se v mailu s potvrzením objednávky odkázat na stránku s tlačítkem. Přesto však samotné tlačítko musí být přístupné přímo na webu stejně jako jiná tlačítka dle tlačítkové novely z roku 2023.
Dobře umístěné tlačítko zlepšuje uživatelský komfort a minimalizuje riziko, že zákazník nebude vědět, jak odstoupit od smlouvy.
Správné označení tlačítka pro odstoupení od smlouvy
Správné označení tlačítka je zásadní. Musí být jednoznačné a srozumitelné. Text tlačítka by měl obsahovat přesný název, například „Odstoupit od smlouvy“ nebo „Zrušit objednávku“ – ale nesmí být matoucí.
Technicky musí tlačítko fungovat bez chyb a mít potvrzovací mechanismus. Po kliknutí by měl zákazník obdržet potvrzení, že jeho odstoupení bylo zaznamenáno, ideálně také e-mailem.
E-shop by měl zajistit, aby tlačítko bylo snadno použitelné na všech zařízeních, tedy i na mobilu a tabletu.
Dopady chybějícího tlačítka na platnost smlouvy
Pokud e-shop nenabízí tlačítko „Odstoupit od smlouvy“, může to mít vážné důsledky.
Spotřebitel má stále právo odstoupit od smlouvy, ale chybějící tlačítko znamená porušení zákona ze strany e-shopu.
To může ovlivnit platnost některých ustanovení smlouvy, případně prodloužit lhůtu pro odstoupení.
E-shop navíc riskuje sankce od České obchodní inspekce (až do výše 5 000 000 kč) a může ztratit důvěru zákazníků.
Práva spotřebitele při chybějícím tlačítku
Pokud e-shop nemá tlačítko odstoupit od smlouvy, spotřebitel neztrácí své právo na odstoupení. Může odstoupit od smlouvy i jiným způsobem.
Například je možné využít e-mail nebo klasický dopis, kde jasně uvede, že chce odstoupit od smlouvy. Důležité je, aby spotřebitel dodržel zákonnou lhůtu a svůj záměr jednoznačně vyjádřil.
Správný postup pro odstoupení od smlouvy online
Použití tlačítka je nejrychlejší a nejpohodlnější způsob, jak odstoupit od smlouvy online.
Spotřebitel klikne na tlačítko, vyplní základní informace (například číslo objednávky) a odešle žádost. E-shop musí tuto žádost přijmout a potvrdit ji.
Tento proces zajišťuje rychlé vyřízení a eliminuje riziko nedorozumění.
Vzorový postup pro odstoupení bez tlačítka
Pokud tlačítko „Odstoupit od smlouvy“ není k dispozici, může spotřebitel použít tento jednoduchý vzor:
„Tímto odstupuji od smlouvy uzavřené dne [datum] na zboží/službu [název]. Žádám o vrácení peněz na účet [číslo účtu].“
Tuto zprávu lze poslat e-mailem nebo doporučeným dopisem. Vždy je dobré si uchovat potvrzení o odeslání.
Poslední aktualizace: 15. srpna 2025
