Smlouva s influencerem

smlouva s influencerem
Smlouva s influencerem

Propagace značek a produktů skrze sociální sítě by měla být v dnešní době nezbytnou součástí marketingu každé firmy. Jednou z nejoblíbenějších forem reklamy je spolupráce se samotnými youtubery, instagramery či uživateli Twitteru. Správně cílená kampaň může firmám přinést značný zisk. Společnosti však často neinvestují správně. Podle čeho vybírat spolupráci? Co by měla obsahovat smlouva s influencerem? A na co si dát pozor?

Co je influencer marketing

Influencer marketing spočívá ve spolupráci mezi firmou a influencerem, tedy uživatelem sociální sítě, který má vliv na skupinu lidí. Nemusí jít přitom jen o celebritu. Tzv. mikro influencer je obyčejný člověk, který se na svém profilu věnuje svým koníčkům od módy, cestování či vaření až po nové technologie. Nemusí mít miliony fanoušků, stačí jich pár tisíc.

Pro firmu je důležité si zjistit, zda konkrétního influencera sledují lidé, kteří mohou být jejími potenciálními zákazníky.

Např. výrobce látkových plen bude chtít spolupracovat s influencerkou, kterou sleduje tisíc maminek malých dětí, nikoliv s módní bloggerkou, která má sice followerů statisíce, ale látkové pleny nikdo z nich nepotřebuje.

Označování spolupráce

Propagace může být různého druhu od videorecenzí, po product placement. Každá obchodní spolupráce by však měla být jasně označena. V opačném případě by mohlo docházet k porušování zákona o regulaci reklamy, za který hrozí nemalé pokuty. Bohužel jde o častý nešvar. Regulátoři mají totiž problém obchodní spolupráci odlišit např. od nezávislých recenzí.

Na Instagramu je volba označit příspěvek jako placenou spolupráci. Současně se považuje za marketingově a morálně vhodné označit příspěvek hashtagem #placenaspoluprace

Nejde ale jen o porušování zákona, ale i o problém morální. Influencer, který své fanoušky oklame, o ně přijde. Negativní dopad to pak může mít i na dobrou pověst firmy. Influencer by proto měl při placené spolupráci dodržovat určitá pravidla. Hezky je shrnuje třeba Kodex influencera.

Smlouva s influencerem

Smlouva s influencerem řeší, jak bude influencer využívat svého vlivu, aby na sociálních sítích (YouTube, Instagram, Twitter, Facebook) propagoval produkty, služby či značku zadavatele. Za to dostane plnění, které může být peněžité ale i ve formě zboží či služeb (tzv. barterová spolupráce).

Uzavírání písemných dohod mezi stranami ještě pořád není standardem. Firmy i influenceři si představují, že spolupráce bude probíhat, co možná neformálněji, a že si nebudou muset lámat hlavu vytvářením složitých smluv.

Takový přístup se může oběma stranám vymstít.

Zatímco firma může být nespokojená s obsahem, který influencer vytvoří, influencera zas může nepříjemně překvapit, když jeho příspěvky firma využije pro svou další propagaci.

Uzavření písemné smlouvy, která bude obsahovat alespoň základní pravidla pro firmu i influencera, by proto mělo být samozřejmostí.

Co má smlouva s influencerem obsahovat?

Smlouva s influencerem není samostatně upravena občanským zákoníkem. Její obsah si tedy určují strany samy. Obecný vzor ke smlouvě o spolupráci naleznete na stránkách Legito.

Na co ve smlouvě s influencerem konkrétně nezapomenout?

Především by oběma stranám mělo být jasné, s kým vlastně smlouvu uzavírají. Některé influencery zastupují agentury, jindy si najímá agenturu firma, která za sebe pak nechá jednat.

Nejdůležitější součástí smlouvy je definování obsahu spolupráce.

  • Jaký produkt, služba či značka se má zpropagovat?
  • Co od influencera firma očekává?
  • Má jít o obrazový či audiovizuální materiál či o příspěvek?
  • Má influencer v klipu produkt používat nebo jej bude recenzovat?
  • Objeví se reklama v jednom příspěvku, stories nebo půjde o dlouhodobější spolupráci?
  • Kolik spoluprací má influencer sjednaných a bude váš příspěvek zveřejněný samostatně s jak velkým časovým odstupem od jiných reklamních příspěvků?

Zejména firmám a společnostem doporučujeme vyžádat si statistiky publika, sledovatelů a followerů. A to ještě před spoluprací a uzavřením smlouvy. Řada influencerů má “nakoupené” fanoušky a čísla followerů tak reálně neodpovídají. Případně jsou jejich sledovatelé z Asie, což vaší značce a prodejům příliš nepomůže.

Stanovte si doložení a reporting statistik přímo do smlouvy s influcencerem.

Zároveň si můžete s influencerem nastavit spolupráci tak, že při dosažení určitých čísel zhlédnutí dostane bonus.

U marketingu jde také o načasování. Domluvte si, kdy má influencer výstupy zveřejňovat. Nechte si doporučit čas, kdy jeho publikum reaguje nejvíce. Pracujte ale také se svými daty o používání sociálních sítí vaší cílovou skupinou a rozhodněte se podle sebe, nikoli jen podle influencera.

Zvážit byste měli i určité sankce, pokud influencer nebude jednat podle smlouvy. Můžete např. do smlouvy zakotvit, že vám vrátí poskytnuté zboží.

Pokud jste influencer bude pro vás důležité ujednání o odměně. Dostanete ji v penězích nebo vám firma dodá zboží či poskytne nějaké služby? Dostanete ji před nebo až po vykonané spolupráci?

Dejte si také pozor na to, jak je ve smlouvě upraveno autorské právo k influencerovým příspěvkům. Může firma s jeho výtvory dále nakládat?

Smlouva dále může upravit třeba to, zda influencer může spolupracovat s konkurencí, a jak bude v příspěvku označeno, že se jedná o placenou spolupráci.