Novela zákona o ochraně spotřebitele byla schválena 9. prosince 2015. Změny, které provedla se týkají podnikatelů včetně těch, kteří podnikají na internetu. Novela zákona jim stanovuje nové povinnosti. Nejedná se tedy o změnu právního předpisu, který mění jen pár definic a právních termínů. Novela zákona o ochraně spotřebitele výrazně zasahuje do vztahů podnikatel a spotřebitel.
Novela zákona o ochraně spotřebitele 2015
Jedná se o novelu č. 378/2015 Sb., která mění zákon č. 634/1992 Sb., zákon o ochraně spotřebitele a je účinná již od 28. prosince 2015. Proto se o ni hovoří jako novela zákona o ochraně spotřebitele 2015.
Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů ADR
Nejvýznamnější změnou v zákoně o ochraně spotřebitele je možnost spotřebitelů řešit spor s podnikatelem mimosoudní cestou. Výrazně byla rozšířena pravomoc České obchodní inspekce. Spotřebitelé, kteří řeší např. reklamaci s eshopem, se nemusí už soudit tradičně přes soud (zdlouhavé a nákladné), ale nově mohou zadat případ k řešení ČOI.
Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů se označuje ADR. Jedná se o anglickou zkratku ADR jako Alternative Dispute Resolution.
Příklady, co konkrétně novela zákona o ochraně spotřebitele změnila a jaké spory nyní budou moci být řešeny mimosoudně:
- Odpovědnost za vady prodané věci
- Spory o zaplacení kupní ceny
- Spory ze smluv o dílo
- Spory z půjček
Část novely zákona o ochraně spotřebitele je účinná od února 2016
Část novely zákona o ochraně spotřebitele Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů nabyla účinnosti již 1. února 2016. Pro podnikatele na internetu, především provozovatele eshopů a dalších výdělečných protálů to znamená nutnou změnu obchodních podmínek eshopu.
Podnikatelé, kteří prodávají zboží či služby přes internet, mají novou povinnost informovat spotřebitele o možnosti mimosoudního řešení sporů.
Eshopařům doporučujeme, aby provedli změnu svých obchodních podmínek co nejdříve. Česká obchodní inspekce provádí pravidelné kontroly provozovatelů internetových obchodů a každé čtvrtletí inspektoři ČOI udělují tučné pokuty.
Tuto změnu musí podnikatelé provést do 3 měsíců od nabytí účinnosti, tedy do 1. května 2016.
Kdo řeší mimosoudní řešení spotřebitelských sporů?
Mezi subjekty, které budou řešit spotřebitelské spory patří:
- Česká obchodní inspekce
- Finanční arbitr
- Český telekomunikační úřad
- Energetický regulační úřad
Zákon o ochraně spotřebitele
- zákaz nekalých obchodních praktik
- zákaz diskriminace spotřebitele
- informační povinnosti ohledně vlastností a způsobu použití výrobků
- řádná informace o uplatňování reklamace spotřebitelem
- formálně správný průběh reklamačního řízení
Ochrana spotřebitele definice
Kdo je spotřebitel? Co říká wikipedie k ochraně spotřebitele? Spotřebitel je fyzická osoba, která má v rámci smluvních závazkových vztahů slabší postavení. Nový občanský zákoník 1.1.2014 ujednotil definici, neboť dříve mohla být spotřebitel také právnická osoba.
Občanský zákoník podává definici spotřebitele:
Spotřebitel je každý člověk, který mimo rámec své podnikatelské činnosti nebo mimo rámec samostatného výkonu svého povolání uzavírá smlouvu s podnikatelem nebo s ním jinak jedná.
Stránky věnující se ochraně spotřebitele najdete na webu Ministerstva průmyslu a obchodu.
Změna zákona o ochraně spotřebitele
Téma mimosoudní řešení spotřebitelských sporů začalo řešit Ministerstvo průmyslu a obchodu již v roce 2010. V první fázi docházelo v pilotním projektů k dobrovolné fázi, které se účastnili podnikatelé a spotřebitelé a byla jim nabídnuta možnost řešení sporu v rozhodčím řízení či mediace.
Na základě výsledků byl zpracováván návrh novely zákona o ochraně spotřebitele.
Návrh novely zákona o ochraně spotřebitele
Důvodová zpráva zákona o ochraně spotřebitele hovoří o mimosoudním řešení spotřebitelských sporů jako o alternativě k řízení soudnímu. Tradiční soudní řízení mezi podnikatelem a spotřebitelem je dlouhé a nákladné. Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů vedené Českou obchodní inspekcí či jiným orgánem má být rychlé a bez větších nákladů.
Požadavek nového řízení byl dán nechut podnikatelů a spotřebitelů řešit spory v rozhodčím řízení či mediaci, které buď byly zdlouhavé, zpoplatněné nebo de facto podobné řízení soudnímu.
Novela zákona o ochraně spotřebitele 2015
Jaké změny provedla novela zákona na ochranu spotřebitele 2015? Jednalo se především o 3 oblasti:
- Nová možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů
- Nové definice
- Nové povinnosti podnikatelů
Novinkou mimosoudního řešení spotřebitelských sporů je mj. také možnost řešit případ zcela online, bez nutnosti navštívit úřad fyzicky. Samozřejmě po splnění zákonem stanovených podmínek, nejedná se o všechny případy.
Novela zákona o ochraně spotřebitele umožňuje řešit spotřebitelské spory mimosoudní cestou:
- Spory z kupní smlouvy
- Spory ze smlouvy o poskytování služeb
Ochrana spotřebitele 2015
Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů by mělo být efektivním nástrojem pro spotřebitele a výrazně by mělo odlehčit také státu, resp. soudnímu systému. ADR má přinést především rychlost, efektivitu a nízké poplatky za řízení.
Pravidla mimosoudního řešení spotřebitelských sporů si můžete stáhnout zde.
Formulář pro zahájení mimosoudního sporu můžete vyplnit online zde.
Ochrana spotřebitele EU
Novela zákona o ochraně spotřebitele 2015 vychází z doporučení Evropské Unie (EU), resp. Doporučení Komise 98/257/ES ze dne 30. března 1998 o zásadách platných pro orgány odpovědné za mimosoudní vyrovnání spotřebitelských sporů, a Doporučení Komise 2001/130ES ze dne 4. dubna 2001 o zásadách pro mimosoudní orgány při řešení spotřebitelských sporů dohodou. Z pohledu českých zákonodárců nejde tedy o žádnou novinku, avšak prověřený systém, který běžně funguje v zahraničních zemí.
Ochrana spotřebitele ČR
Ochrana spotřebitele poradna
Hledáte poradnu pro témata ochrana spotřebitele? Pokud řešíte některý z těchto či souvisejících případů, zadejte případ do poradny.
- Odstoupení od smlouvy
- Reklamace
- Vrácení peněz
- Problémy s nákupem v eshopu
- Nedostali jste to, za co jste zaplatili
- Máte podezření na klamavou reklamu
Poslední aktualizace: 22. dubna 2019