Letecká dovolená se dnes stává pro mnoho lidí standardem. Obzvláště v době letních prázdnin tak musí letištní personál odbavit obrovské množství letů. Důsledkem toho může být zpoždění či dokonce ztráta zavazadla. Co dělat, když nepřiletí kufr? Říkáte si, na co mám právo při ztrátě zavazadla? A kdy vám náleží náhrada za zpožděné a ztracené zavazadlo?
Zpoždění a ztráta zavazadla
Nejprve je třeba zdůraznit rozdíl mezi zpožděním a ztrátou zavazadla.
O zpoždění zavazadla hovoříme, když zavazadlo nedorazí do cílové destinace současně s cestujícím.
Nejčastěji se tak děje z důvodu umístění zavazadla do špatného letu. V těchto případech se letecké společnosti zpravidla podaří zavazadlo nalézt.
Za ztracené zavazadlo se považuje zpožděný kufr, který se nepodaří letecké společnosti nalézt a vrátit cestujícímu do 21 dnů.
Jak postupovat při zpoždění zavazadla
Pokud při výdeji zavazadel neobdržíte svůj kufr, musíte informovat pověřené pracovníky letiště. Neobracíte se tedy přímo na cestovní kancelář, ač jste u ní zakoupili zájezd, protože za zpoždění zavazadla odpovídá letecká společnost.
Zpravidla je naleznete u přepážek označených jako „Reklamace zavazadel“, resp. anglicky „Lost Baggage“ či „Baggage Claim“.
Ty se často nacházejí přímo v prostorech pro výdej zavazadel.
Pokud neovládáte jazyk státu, v němž trávíte dovolenou, můžete požádat o pomoc delegáta cestovní kanceláře.
Protokol o nepravidelnosti při přepravě zavazadel
S personálem sepíšete speciální protokol o nepravidelnosti při přepravě zavazadel, anglicky nazvaný „Property Irregularity Report“ (tzv. PIR).
K jeho sepsání potřebujete zavazadlový lístek, letenku nebo palubní vstupenku.
Do protokolu se uvádí podrobnosti o ztraceném zavazadle (zejm. velikost, značka, barva a další identifikační údaje), informace o jeho obsahu a vaše kontaktní informace.
Důležité je také uvést adresu, na níž budete chtít zavazadla doručit. Typicky vaše bydliště, ale např. i hotel, v němž plánujete zůstat delší dobu.
Letecký dopravce následně zajistí doručení zavazadla na vlastní náklady.
Nezapomeňte si nechat vystavit kopii PIR či jiné potvrzení a dobře je uschovejte, neboť je budete ještě potřebovat pro případnou žádost o finanční kompenzaci.
Finanční kompenzace za zpožděné zavazadlo
Vedle práva na doručení zpožděného zavazadla na náklady dopravce, vzniká cestujícímu za určitých podmínek i právo na finanční náhradu.
Vznik práva na finanční kompenzaci
Pro vznik práva na kompenzaci za zpoždění zavazadla musí být splněny 2 podmínky:
- v zemi příletu nejste rezidenty (např. pokud žijete v České republice, můžete právo na kompenzaci uplatňovat jen v zahraničí),
- zavazadlo vám nebylo vydáno do 24 hodin od příletu.
Výše kompenzace
Při zpoždění zavazadla je letecká společnost povinna zaplatit vám náhradu nákladů na nezbytnosti, zakoupené během čekání na zavazadlo.
Jedná se však pouze o věci spojené s účelem cesty (např. dovolená) a obhajitelné z pohledu ceny.
V praxi jde nejčastěji o:
- hygienické potřeby (zubní pasta, šampon…),
- léky,
- základní ošacení (spodní prádlo, tričko, plavky…).
Naopak např. suvenýry, elektronika či značkové oblečení hrazeny nejsou.
Limit náhrady činí 40 EUR za každých 24 hodin zpoždění (přičemž prvních 24 hodin se nezapočítává).
Maximální výše náhrady je 250 EUR.
K uplatnění práva na kompenzaci musíte letecké společnosti předložit účtenku za každou nezbytnou věc, kterou chcete proplatit. Dobře si je tedy uschovejte.
Co dělat, když se ztratí zavazadla
Při ztrátě zavazadla se postupuje obdobně jako při zpoždění.
Neobdržíte-li vaše zavazadlo po příletu, vyplníte PIR.
Následně vyčkáváte.
Pokud letecká společnost vaše zavazadlo nenalezne a nedodá jej do 21 dnů, je považováno za ztracené.
Finanční kompenzace za ztracené zavazadlo
V případě ztraceného zavazadla máte právo na finanční náhradu za zavazadlo a jeho obsah.
Na náhradu při ztrátě zavazadla máte právo i pokud jste v zemi příletu rezidenty.
To znamená, že na kompenzaci za ztrátu budete mít právo i pokud k ní dojde až při příletu zpět do České republiky, na rozdíl od kompenzace při zpoždění.
Výše kompenzace
To, jak vysokou náhradu dostanete, závisí na obsahu a hodnotě věcí v zavazadle. V praxi je na cestujícím, aby prokázal, jaké věci v kufru měl a jaká byla jejich cena.
Je proto vhodné před cestou obsah zavazadla např. vyfotografovat. Pokud máte k věcem v zavazadle nebo k zavazadlu samotnému účtenky či jiné doklady, uschovejte si je.
Maximální výše náhrady je limitována na cca 1 200 EUR.
Bez ohledu na skutečnou hodnotu věcí v zavazadle tudíž vyšší náhradu obdržet nemůžete.
Vždy proto zvažte, jaké věci si zabalíte.
Pokud máte v zavazadlech věci vyšší hodnoty, doporučujeme sjednat si pojištění zavazadel v letecké přepravě.
Dejte si ale pozor, na co se vztahuje pojištění zavazadel, které jste si zvolili. Některé věci totiž bývají vyloučeny (např. hotovost, umělecké předměty či šperky).
Uplatnění práva na náhradu za zpožděné a ztracené zavazadlo
Náhrada za zpožděné a ztracené zavazadlo se uplatňuje u letecké společnosti, s níž jste cestovali (např. Smartwings, Ryanair či Lufthansa).
Učinit tak můžete písemně, popř. skrze webový formulář na internetových stránkách dopravce.
Žádost o náhradu při zpoždění zavazadla
Pokud žádáte o kompenzaci za zpožděné zavazadlo, musíte předložit:
- PIR,
- palubní vstupenku,
- zavazadlový lístek (tzv. Baggage Tag),
- účtenky od nákupu nezbytných potřeb,
- adresu a bankovní spojení (tzn. číslo účtu, na který chcete kompenzaci vyplatit).
Žádost o kompenzaci musíte podat nejpozději do 21 dní od doručení zpožděného zavazadla.
Žádost o náhradu při ztrátě zavazadla
Pokud žádáte o kompenzaci za ztracené zavazadlo, musíte předložit:
- PIR,
- palubní vstupenku,
- zavazadlový lístek,
- soupis obsahu zavazadla (ideálně včetně účtenek za nákup ztracených věcí),
- adresu a bankovní spojení (tzn. číslo účtu, na který chcete kompenzaci vyplatit).
Zamítnutá náhrada za zpožděné a ztracené zavazadlo
Pokud letecká společnost vaši žádost o náhradu zamítne, nebo vám poskytne nižší než požadovanou částku, nezbude vám, než se obrátit na soud.
Žaloba na náhradu škody se podává u okresního soudu, v jehož obvodu má letecká společnost sídlo.
Je třeba počítat se soudním poplatkem, který činí minimálně 1 000 Kč.
Samotná žaloba pak musí být podána do 2 let ode dne příletu letadla.
Zpoždění a zrušení letu
Od kompenzace za ztrátu či zpoždění zavazadel je potřeba odlišit náhradu za zrušený a zpožděný let (o více než 3 hodiny).
Pokud jste si zakoupili zájezd přes cestovní kancelář či cestovní agenturu, můžete učinit reklamaci dovolené, resp. letu, přímo přes ní. K náhradě je sice povinna letecká společnost, ale cestovní kancelář vám pomůže s vyřízením vašeho nároku.