Zajímá vás velkoobchod? Chcete vědět, jak funguje a jaké jsou rozdíly oproti maloobchodu? Velkoobchodní model prodeje zboží má řadu výhod, ale i počátečních nákladů, a to jak pro začínající, tak stávající podnikatele. Lze ho provozovat přes e-shop? Může být velkoobchodníkem OSVČ? A jak je to s velkoobchodní cenou?
Co je velkoobchod
Podstata velkoobchodu spočívá v prodeji velkého množství zboží za nižší než cenu. Ať už přes e-shop či v kamenné prodejně.
Zboží si zakupují nejčastěji maloobchodníci, kteří ho následně přeprodávají koncovým zákazníkům (obvykle spotřebitelům).
V praxi se obvykle jedná o obchodní model pouze mezi podnikateli (B2B, ang. business-to-business). To znamená, že se velkoobchodník soustředí na objemný prodej zboží jiným podnikatelům (maloobchodníkům), a to na základě doložení jejich identifikačního čísla (IČ). Ať už vlastního, nebo zakoupeného od dodavatele.
Maloobchodníci ho následně přeprodávají koncovým spotřebitelům (B2C).
Velkoobchodník je buď jednotlivec, resp. podnikající fyzická osoba (OSVČ), nebo společnost, prodávající zboží ve větším množství (např. paletově). Na tomto základě dochází k úpravě kupní ceny (množstevní slevy, individuální ceny, podnikatelská sekce).
Jak funguje velkoobchod
Velkoobchodník se zjednodušeně řečeno soustředí na objemný prodej svého zboží či zboží získaného od svých dodavatelů maloobchodním obchodním partnerům. Ti následně produkty prodávají koncovým zákazníkům.
Primárně se jedná o jiné podnikatele (tedy maloobchodníky), kteří mohou koupi učinit pouze prostřednictvím jejich identifikačního (IČ).
Samozřejmě lze prodávat zboží i spotřebitelům, avšak pouze ve velkém množství. To znamená, že si spotřebitel nemůže zakoupit např. jen 1 kabel, ale celé balení. Nejedná se však o často využívaný model velkoobchodu, jelikož není pro velkoobchodníka natolik výhodný.
Jaký je rozdíl mezi maloobchodem a velkoobchodem
Velkoobchodní model spočívá v objemu prodaného zboží, a to zejména maloobchodním podnikatelům (B2B). Jedná se o klíčovou odlišnost od maloobchodu, kde se menší obchodníci soustředí zejména na kusový prodej produktů koncovým spotřebitelům (B2C). Nezáleží na tom, zda se jedná o prodej vlastních výrobků či přeprodej zboží od dodavatele, popř. výrobce.
Ve velkoobchodu je možné prodávat produkty pouze jiným podnikatelům, a to na základě doloženého IČ. Jestliže se však velkoobchodník rozhodne prodávat zboží i koncovým spotřebitelům (tedy všem, kteří nedoloží IČ), má právo na úpravu cen za produkty.
To v praxi znamená, že pro podnikatele platí velkoobchodní cena, tj. XY za kus (resp. balení/paletu) a pro běžného spotřebitele dojde k nastavení ceny vyšší, tedy YZ.
Prodej vlastních výrobků
Velkoobchod nemusí spočívat pouze v předprodeji zboží někoho jiného, ale podnikatel (obvykle e-shopař) si může vybudovat svou vlastní značku.
V praxi tak činí zejména OSVČ, kteří se rozhodnou tvořit například trička s vlastním potiskem či šperky a následně si vybudují svůj vlastní brand (značku).
Obvykle se nejprve zaměří na maloobchodní model, který následně rozšíří na velkoobchod. Právě kvalitní podnikatelské nápady mají potenciál k rychlému růstu na trhu.
Podnikatel sice vynaloží určité náklady na výrobu zboží, ale na straně druhé nemusí hradit cenu produktů dodavateli, což pro něj bývá výhodnější.
Co je velkoobchodní cena
Velkoobchodní cena je cena, za kterou velkoobchodník, popř. výrobce, prodává zboží dalším podnikatelům (maloobchodníkům). Obchodníci obvykle nakupují produkty ve velkém množství se záměrem jejich dalšího prodeje spotřebitelům, tj. koncovým zákazníkům. Jedná se o nižší než maloobchodní cenu, a to právě z důvodu objemného nákupu zboží. Maloobchodníci následně prodávají zboží za vyšší ceny s přidanou marží (maloobchodní cena).
Pro velkoobchodníka je výhodné prodat více zboží za nižší částku než si stanovit cenovou přirážku. Pro obchodníky je velkoobchodní koupě produktů přínosná, jelikož za něj uhradí nižší částku, než kdyby zakoupili jen jednotlivé položky za maloobchodní ceny.
Velkoobchodní ceny totiž bývají pouze mírně navýšeny oproti cenám od dodavatele, přičemž v maloobchodu bývá přirážka přibližně dvojnásobná. Pokud velkoobchodník prodává vlastní výrobky, bude cena často ještě nižší.
Jak se počítá cena z maloobchodní na velkoobchodní
Velkoobchodní cena se může lišit i dle objemu objednávky (množství zakoupeného zboží) či délky udržování obchodních vztahů. Je jen na velkoobchodníkovi, jakou slevu konkrétnímu podnikateli poskytne. Může se tedy stát i to, že dva podnikatelé zakoupí stejné zboží v totožném objemu, ale zaplatí za něj rozdílnou částku.
Nicméně, vždy je nutné dbát na to, že cena musí být nižší než u maloobchodu. Ve velkoobchodu se obvykle připočítá k ceně, za kterou bylo zboží zakoupeno od dodavatelů (nákupní cena) procentuální přirážka, aby byl dosažen zisk. Je třeba zvolit výši přirážky tak, aby byla výhodná jak pro velkoobchodníka, tak pro maloobchodní odběratele.
Velkoobchod může být podmíněn i minimální výší objednávky, ať už cenovou nebo množstevní. Zjednodušeně řečeno musí maloobchodník nakoupit např. minimálně za 5 000 Kč, aby vůbec mohl objednávku dokončit.
Primárně e-shopy mají podnikatelské sekce, které jsou přístupné pouze na základě doložení IČ. Když se do nich podnikatel přihlásí, vidí odlišné podmínky nákupu a individuálně generované ceny na rozdíl od běžného spotřebitele.
Jinými slovy se jedná o podmínky nákupu za velkoobchodní ceny. Maloobchodník si může zvolit i jiného dodavatele, pakliže nechce nakupovat produkty v množství, jež nastavil velkoobchodník, ale mnohdy to pro něj nebude natolik výhodné.
Vypracovali jsme vzor obchodních podmínek pro velkoobchodní model prodeje zboží, kde si můžete nastavit podmínky nákupu, včetně velkoobchodní ceny, slev a podnikatelské sekce.
Výhody velkoobchodu
Velkoobchodní prodej je pro podnikatele výhodný zejména z hlediska nižších nákladů na manipulaci s produkty, včetně úspory času.
Nákup zboží ve velkém množství umožní velkoobchodníkovi ušetřit peníze, a to primárně díky slevám, jež mu výrobci (dodavatelé) poskytnou na objemné objednávky. V praxi to znamená, že se ve velkoobchodu nakupují produkty za nižší ceny, přičemž se následně přeprodávají obchodním partnerům za ceny vyšší. Tím se tvoří zisk.
Mimo to se jedná o významnou konkurenční výhodu, jelikož ne každý obchodník má kapitál na hromadný nákup zboží, jež může následně prodat.
Tím, že si velkoobchodník vybuduje spolehlivou síť dodavatelů a výrobců zboží, může dojít ke snadnému rozšíření jeho podnikání, včetně propojení s jinými trhy. Pakliže se tedy ve velkoobchodu rozhodnete prodávat i jiné produkty než dosud, proniknete na daný trh snáz.
Zákon maloobchodním podnikatelům neposkytuje natolik silnou ochranu jako koncovým spotřebitelům. Velkoobchodník má tudíž právo na úpravu určitých faktorů dle svých potřeb (tj. ceny, minimálního množství zboží v objednávce, omezení prodeje pouze na podnikatele).
Poslední aktualizace: 14. října 2024