ČOI: Provozovatelé eshopu stále klamou spotřebitele

ČOI: Provozovatelé eshopu stále klamou spotřebitele

Srpnové statistiky v roce 2014 ukazují, že počet podnikatelských subejktů, kteří působí na internetu se neustále zvyšuje. S rostoucím počtem internetových podnikatelů ale také vzrůstá počet protiprávních jednání. Česká obchodní inspekce  využívá všech dostupných právních prostředků, aby tyto protiprávní činnosti maximálně eliminovala. V druhém čtvrtletí roku 2014 udělila pokuty přesahující 1 milion korun.

Kontrolní akce České obchodní inspekce

Česká obchodní inspekce (ČOI) pravidelně monitoruje činnost provozovatelů eshopů. Kontrolami ČOI mj. sleduje také vývoj elektronického obchodnování české e-commerce.

V období od 1.4.2014 – 30.6.2014 bylo provedeno celkem 219 kontrol. Česká obchodní inspekce se zaměřila především na plnění povinností, které vyplývají ze zákona o ochraně spotřebitele, zákon č. 634/1991 Sb. Nedostatky byly zjištěny při 175 případech. Statisticky to znamená 79,9% eshopů, které nedodržují zákonné požadavky.

Česká obchodní inspekce k výsledkům kontrol dodává, že tento vzorek nelze brát za zcela objektivní, neboť kontroly byly cílené na základě monitorování nabídky a služeb na internetu. Na základě tohoto sledování, které provádějí inspektoráty České obchodní inspekce, byly provedeny kontroly u eshopů, u kterých lze předpokládat, že při své činnosti nedodržují povinnosti stanvoené obecně závaznými předpisy či kontroly prováděné na základě podání spotřebitelů.

Česká obchodní inspekce obdržela 1523 podání od spotřebitelů

Ve druhém čtvrtletí bylo nespokojeno více než 1500 spotřebitelů, které se obrátili na ČOI. Pouze ve 166 případech dala ČOI spotřebitelům za pravdu. Řadu podání nemůže Česká obchodní inspekce vyřídit, neboť zásah přesahuje její pravomoce (spotřebitel se může bránit soudní cestou s provozovatelem eshopu).

Ve 12 případech nebyla firma eshopu nalezena, což představuje necelé 1% ze všech případů.

Eshopy nejčastěji porušují

Česká obchodní inspekce se zaměřuje na dodržování předpisů stanovených v zákoně o ochraně spotřebitele. Při kontrolách eshopů docházelo k řadě porušení.

Ústřední ředitel ČOI Mojmír Bezecný sdělil, že nejčastěji internetoví obchodníci neposkytli pravdivé a úplné informace o nabízených produktech nebo zamlčeli důležité informace, které mohly zásadním způsobem ovlivnit rozhodnutí spotřebiteli o koupi výrobku či služby.

Zákaz užívání nekalých obchodních praktik

Jedná se o nejčastějí poručení eshopařů, celkem ve 48% případů. Ve většině případů se jednalo o neposkytnutí zákonem stanovených informací, případně poskytnutí neúplných či zavádějících informací. Může se jednat např. o stanovení práv a povinností spotřebitele, podmínky uzavření smlouvy na dálku, atd.

Povinnost řádně informovat o reklamacích (práva z vadného plnění)

Celkem 31% z kontrolovaných subjektů nedodrželo povinnosti v obalsti poskytnutí informací o možnostech reklamacerozsah, podmínky a způsob uplatnění práv z vadného plnění.

Další porušení zákona o ochraně spotřebitele

Jen několik eshopů porušili některé další povinnosti stanovené zákonem o ochraně spotřebitele. Jednalo se např. o dodržení formálních náležitostí reklamačního řízení, nevydání dokladu o koupi, neseznámení spotřeitele s cenou, atd.

Shrnutí z výsledků kontrol ČOI eshopů

Ve druhém čtvrtletí roku 2014 došlo především k velkému nárůstu spotřebitelských podnětů. Česká obchodní inspekce se tak přesvědčuje, že je neustále potřeba věnovat pozornost internetovým praktikám a je nutné sledovat trendy v e-commerce (klasické eshopy vs. aukční portály). Právní povědomí spotřebitelů je velmi nízké a anonymní prostředí internetu svádí k porušování právních předpisů . Celkem 162 subjektům bylo uděleny pokuty v souhrné výši 1.186.000,-Kč.


V případě zájmu o kontrolu obchodních podmínek či zpracování obchodních podmínek pro Váš eshop, doporučuje služby advokátní kanceláře specializované na právní poradenství pro online podnikatele. Využijte služby advokátní kanceláře provozující portál PravoProPodnikatele.cz – přejděte na stránku Všeobecné obchodní podmínky pro eshopy.

Image courtesy of BimXD / FreeDigitalPhotos.net

ČOI: Provozovatelé eshopu stále klamou spotřebitele
Jak se Vám líbil článek?