ČOI pokuty: E-shopy zaplatily více jak 4 miliony

ČOI pokuty: E-shopy zaplatily více jak 4 miliony

Česká obchodní inspekce zveřejnila výsledky kontrol e-shopů za rok 2015. Provozovatelé internetových obchodů museli zaplatit na pokutách více jak 4 miliony korun. Pokuty od ČOI jsou tak nadále velkým strašákem pro e-shopy.

ČOI pokuty

V roce 2015 provedla ČOI celkem 1194 kontrol. Celková výše pokut, které udělila ČOI v období od 1. 1. 2015 do 31. 12. 2015, dostáhla výše 4 196 000 Kč. Inspektoři ČOI pokutovali celkem 82,9% kontrolovaných e-shopů.

Česká obchodní inspekce obdržela více jak 5000 stížností od spotřebitelů na jednání e-shopařů. Spotřebitelé si stěžovali především na proces vyřizování reklamací, nedodání výrobků, nevrácení peněz při odstoupování od smluvy, atd.

V 15% shledala stížnosti spotřebitelů na provozovatele e-shopů za oprávněné a provozovatele pokutovala.

Za co dostaly e-shopy pokuty od ČOI?

  • Porušení zákazu používání nekalých obchodních praktik
  • Neposkytnutí řádných informací spotřebiteli o rozsahu, podmínkách reklamace
  • Formální náležitosti reklamace
  • Neposkytnutí řádné informace o ceně nabízených výrobků nebo služeb
  • Používání klamavých obchodních praktik

Infografika kontrol a pokut České obchodní inspekce

Infografika Kontroly eshopů 2015

Nejčastější chyby online podnikatelů

Každý provozovatel e-shopu má povinnost zveřejnit na svých internetových stránkách obchodní podmínky. Ty stanovují vzájemná práva a povinnosti provozovatele e-shopu a nakupujícího (spotřebitele či podnikatele).

Ebook cover 6 chyb online podnikatelu 100kb

Pokud podnikáte na internetu, doporučujeme ke stažení Brožuru 6 nejčastějších chyb online podnikatelů.

PDF neobsahuje jen výčet chyb, ale také doporučený postup. Brožura 6 nejčastějších chyb online podnikatelů byla sepsaná advokátní kanceláří.

Obchodní podmínky e-shopu jako nejčastější chyba?

Mezi nejčastější chyby online podnikatelů patří jednoznačně používání nevhodných obchodních podmínek, resp. obchodních podmínek, které nesplňují veškeré právní požadavky.

Začínající podnikatelé často obchodní podmínky kopírují od kokurence, skládají je porovnáváním z jiných e-shopů či používají vzory. Řada podnikatelských modelů je však specifická a vzory obchodních podmínek tak nelze vhodně aplikovat. Obchodní podmínky je nutné přizpůsobit na míru.

Provozovatelům e-shopů proto doporučujeme, aby si přinejmenším nechali své obchodní podmínky zkontrolovat od kvalifikovaných odborníků. Pro vytvoření či kontrolu všeobecných obchodních podmínek můžete kontaktovat portál PravoProPodnikatele.cz.

Slova ředitele ČOI ke kontrolám e-shopů

Vysoké procento e-shopů vykazujících nedostatky nelze považovat za skutečný obraz internetového obchodování u nás, je výsledkem monitorování a následných kontrol těch obchodníků, kteří neplní formální povinnosti stanovené právními předpisy. Například těch, kteří ani po dvou letech platnosti nového občanského zákoníku do svých obchodních podmínek nezapracovali změny, které zákon přináší. Stovky šetřených spotřebitelských podnětů týkajících se nákupů v e-shopech opět svědčí o neochotě řady prodávajících dodržovat povinnosti, vztahující se k odpovědnosti za vadné plnění a k reklamačnímu řízení. Problematická byla zejména šetření internetových obchodů provozovaných zahraničními subjekty se sídlem mimo Evropskou unii. Doporučuji proto spotřebitelům, aby si před uzavřením smlouvy ověřovali, u koho a kde nakupují, a aby zvážili míru rizika  spojenou s nákupem online. Kontroly internetových obchodů budou patřit mezi priority kontrolní činnosti i v roce 2016,

Mojmír Bezecný, ústřední ředitel České obchodní inspekce

Tisková zpráva ČOI dostupná na www.coi.cz.

Fotografie „Seguridad“ od „Jorge Franganillo“ licencována pod CC BY 2.0.

ČOI pokuty: E-shopy zaplatily více jak 4 miliony
3.5 (70%) 2 hlas[ů]